הפרעת הסתגלות

הפרעת הסתגלותהפרעת הסתגלות מתרחשת כאשר אדם אינו מסוגל להסתגל או להתמודד עם גורם לחץ שהוא חיצוני (כמו גירושין, קונפליקטים עם בני משפחה, אובדן נכסים וכולי).

מכיוון שהסובלים מהפרעת הסתגלות מדווחים על תסמינים שמהם סובלים גם אנשים עם דיכאון, ההפרעה לעיתים נקראת דיכאון תגובתי מצבי. מה שמבחין בין הפרעת הסתגלות לבין דיכאון מג'ורי הוא שבהפרעת הסתגלות קיים גורם לחץ חיצוני שיכול להסביר את הקשיים בהסתגלות ואילו דיכאון מג'ורי מתרחש ללא כל גורם חיצוני.

כמו רבות מההפרעות הפסיכולוגיות הרווחות, ההפרעה מופיעה עקב שילוב של גורמים אישיותיים וסביבתיים. הגורמים הסביבתיים הם גורמי הלחץ שבלעדיהם ייתכן כי ההפרעה כלל לא תתעורר והגורמים הפסיכולוגיים הם המכניזמים האישיותיים שאולי לא התפתחו כראוי ושמאפשרים פגיעות לאותם גורמים סביבתיים.

תסמינים להפרעת הסתגלות

לצורך קביעת אבחנה של הפרעת הסתגלות נדרשים התסמינים הבאים:

• מתרחשת כשלושה חודשים מיום ההופעה של גורם מלחיץ.
  • מתאפיינת במצוקה גבוהה מהרגיל בהתחשב בסוג גורם הלחץ שנחווה או במגבלה משמעותית של התפקוד התקין.
  • אין לקבוע את האבחנה כאשר התסמינים מופיעים בעקבות אבל.
  • התסמינים אמורים לפוג בטווח של שישה חודשים מהסיום של מקור הלחץ אבל יכולים להימשך לזמן ארוך יותר אם הם בתגובה לגורם לחץ כרוני או גורם לחץ בעל השלכות מתמשכות.

מאפיין ראוי לציון של הסובלים מהפרעת הסתגלות הוא שהם נמצאים בסיכון מוגבר לניסיונות התאבדות. כחמישית מבין קורבנות ההתאבדות ככל הנראה סובלים מהפרעת הסתגלות. מחקר שנערך מצא כי 70% מהמשתתפים שסבלו מהפרעת הסתגלות ניסו להתאבד לפני אשפוזם ומצבם השתפר מהא יותר בהשוואה לקבוצת הביקורת בה המשתתפים סבלו מדיכאון מג'ורי.

מהם המאפיינים של ההפרעה?

מאפיינים ייחודיים שקשורים להפרעת הסתגלות:

• בעיות פסיכו-חברתיות רבות
  • גיל צעיר
  • סיכוי נמוך להיסטוריה פסיכיאטרית
  • משך טיפול קצר

ביקורות בנושא של הפרעת הסתגלות

במהלך הזמן הופנו שאלות וביקורות שונות המטילות בספק את קיום ההפרעה. הביקורות שהועברו על האבחנה של הפרעת הסתגלות נחלקו לשני סוגים עיקריים.

הראשונה מתייחסת לכך שמדובר בהפרעת "פח אשפה" שמכילה כל דבר ושהסיווג שלה הוא מעורפל. ביקורת מסוג אחר רואה בהפרעה כזו שמוגדרת מחוץ לתחום הרפואה, ושאין בה את המאפיינים שמאפשרים לבעל המקצוע להחליט אם אדם חולה או לא.

הטענה היא שלהפרעת הסתגלות אין את המאפיינים של הפרעה קלאסית כמו תסמינים מסוימים או משתנים ביולוגים קשורים.

שכיחות

הפרעת הסתגלות נחשבת לנפוצה באוכלוסייה הכללית עם זאת מרבית המחקרים שנעשו בנוגע להפרעות פסיכיאטריות באוכלוסייה הכללית לא בחנו את השכיחות של הפרעת הסתגלות. במחקר עדכני שבחן 1,000 אנשים שהופנו לקבלת טיפול פסיכולוגי או פסיכיאטרי, כ-12% מהם נמצאו כבעלי הפרעת הסתגלות.

טיפול בהפרעת הסתגלות

מעצם הגדרתה, הפרעת הסתגלות נמשכת זמן מוגבל ולרוב מסתיימת עם מעבר הזמן. מסיבה זו, אין צורך בהתערבות ספציפית, אלא אם כן קיימים תסמינים אובדניים.

במחקר שבחן שיטות התערבות פסיכולוגיות המשולבות בשיטות טיפול תרופתיות להפרעת הסתגלות, נמצא שלאחר טיפול שארך כארבעה שבועות, ארבע שיטות טיפול שונות נמצאו כיעילות ושיפרו את מצבם של המטופלים.

בנוסף לטיפול התרופתי והפסיכולוגי המקובל, הסביבה יכולה לתמוך בסובלים מהפרעת הסתגלות באמצעים שונים כגון:

• עידוד ומתן אפשרות לדבר על הבעיה המציקה
  • חיזוק הסובל מההפרעה שהתגובה שלו היא נורמלית. דבר זה הוא חשוב מאד כיוון שקיימת נטייה להאמין שמדובר בחריגות, ברגע שנותנים את התחושה שהתגובה היא טבעית ונורמלית, תחושת האשמה של הסובלים מההפרעה תפחת.
  • לאפשר לסובל מההפרעה לבצע החלטות פשוטות בחייו כמו איזה בגדים לקנות או מה לאכול, זאת כדי לחזק אותו ולהגביר את תחושת השליטה שלו בחייו.
  • עיסוק בתחביב או פעילות שגורמת הנאה.