תרופות הרגעה

תרופות הרגעהתרופות הרגעה הוא שם כולל למספר משפחות של תרופות שמטרתן להפחית תחושות של חרדה, התרגשות, סימפטומים פסיכוטיים סוערים, ואי שקט מוטורי ופסיכו-מוטורי.

בדרך כלל השימוש בתרופות הרגעה נעשה למטרות פסיכיאטריות, אך לעיתים ישנו גם שימוש פיזיולוגי להרדמה, לצורך ביצוע טיפולים שונים או לצורך גמילה מחומרים אחרים.

סוגים של תרופות הרגעה

תרופות ההרגעה מחולקות למספר משפחות. המשפחות השונות מיועדות להשיג אפקטים שונים על סיטואציות פסיכיאטריות שונות.

בנזודיאזפינים

אחת הקבוצות הנפוצות ביותר בשימוש (גם בקרב רופאי משפחה) נקראת בנזודיאזפינים (או בקיצור- בנזו). משפחה זו, הכוללת בין השאר את התרופות המוכרות יחסית ואליום, דיאזפאם, קלונאזפאם, קלונקס, לוריבן, ואבן ועוד משמשת לטיפול בעיקר בקרב אנשים הסובלים מהפרעות חרדה.

התרופות הללו משמשות כטיפול SOS- כאשר רמת החרדה עולה, ניתן לקחת כדור מסוג זה (על פי מרשם, כמובן), להורדה מיידית של רמת החרדה בנקודת זמן מסויימת.

אנטי היסטמינים

משפחה נוספת כוללת את האנטי- היסטמינים. אנטי היסטמינים כמו קטג'ל, טרבמין ופרותיאזין משמשים, בעיקרון, לטיפול בתגובות אלרגיות. בנוסף לכך, הן גורמות להרגעה, להורדת רמת החרדה, וגם לנימנום.

הישנוניות והנטייה להרדם היא תופעה ידועה של תרופות הרגעה, משום שעם ירידת המתח הקיים בגוף בעת חרדה, הנטייה היא להרדם.

תרופות הרגעה טבעיות

ישנה קבוצה של תרופות הרגעה טבעיות (שיעילותן לא תמיד מוכחת באופן מחקרי), כמו קאבה, ולריאן ופסיפלורה. תרופות אלה בדרך כלל משמשות לטיפול ברמות נמוכות יחסית של חרדה, והטיפול בהן בדרך הוא טיפול עצמי (כלומר, המטופל בוחר ליטול אותן, לאו דווקא מתוך התייעצות רפואית).

ישנם גם חומרי הרגעה שבדרך כלל לא מתייחסים אליהם ככאלה, למרות שפעילותם על מערכת העצבים המרכזית דומה. הראש הרשימה נמצא האלכוהול, שהוא חומר מרגיע ומפחית חרדה. גם הקנאביס (מריחואנה, חשיש וכדומה) מהווה חומר מרגיע, למרות שאינו משמש בהכרח כתרופה.

מתי משתמשים בתרופות הרגעה?

כאמור, תרופות הרגעה יכולות לשמש כאמצעי עזר בטיפולים רפואיים. כאשר טיפול רפואי לא דורש ביצוע של הרדמה (ותמיד מעדיפים במידת האפשר לא להרדים), נעשה שימוש בתרופות הרגעה כדי להוריד את המתח של המטופל, להפחית התנגדות ולהרפות שרירים (ובכך גם לצמצם את הכאב).

אנשים שמאושפזים או מטופלים רפואית בפרוצדורות מלחיצות או במצב כללי מעורר חרדה מקבלים גם הם תרופות הרגעה באופן די שגרתי. השימוש הנפוץ ביותר בתרופות הרגעה הוא בקרב מטופלים פסיכיאטרייים הסובלים מהפרעות חרדה שונות, בעיקר מהתקפים של חרדה שמעוניינים להוריד אותם בנקודת זמן מסויימת.

תופעות לוואי של תרופות הרגעה

כמו לכל תרופה, גם לתרופות הרגעה עלולות להיות תופעות לוואי, אך בדרך כלל הן פחותות בערכן ביחס לתועלת שמתקבלת מהתרופה.

החשש הגדול ביותר בקבוצת תרופות ההרגעה הוא התפתחות של תלות בתרופה, שיכולה להגיע להתמכרות של ממש. תלות נוצרת בדרך כלל לאחר שימוש קבוע וארוך, שגם מבחינה פיזית וגם מבחינה פסיכולוגית, האדם לא מצליח עוד להרגע או להרדם ללא תרופות ההרגעה. כשההתמכרות היא פיזיולוגית, עם הפסקת נטילת התרופה יופיעו תסמיני גמילה של ממש.

ישנם מקרים בהם אנשים משתמשים בתרופות הרגעה ללא מרשם רופא, כדרך ל"טיפול עצמי", ואפילו כתוספת לסמים מסוכנים שונים. במקרים אלה תופעות הלוואי של תרופות ההרגעה עשויים להיות משמעותיים יותר, ואף לסכן חיים.

תרופות הרגעה אסורות לשימוש ביחד עם צריכת אלכוהול, ושילוב שלהם עלול לגרום לדיכוי נשימה ומוות. תופעות לוואי נפוצות יותר כוללות כאבי בטן, בחילה, סחרחורת, וישנוניות.

תופעת לוואי נדירה של חלק מהסוגים של תרופות ההרגעה היא יצירת אמנזיה (שכחה) משמעותית. לעיתים התרופה גורמת לתגובה פרדוקסלית, כלומר עלייה חריגה ברמת החרדה, דיכאון או אגרסיביות.