תרופת סרוקוול

תרופת סרקוולסרוקוול היא תרופה פסיכיאטרית, אנטי- פסיכוטית, מהדור החדש של התרופות האנטי- פסיכוטיות (תרופות- אטיפיקליות). השם הגנרי של התרופה הוא קווטיאפין.

מתי משתמשים בסרוקוול?

סרוקוול משמשת לטיפול בהפרעות פסיכוטיות, ובראשן מחלת הסכיזופרניה. בדרך כלל השימוש בה אינו בלעדי, ובעזרת תרופות נוספות היא מצליחה להוריד חלק ניכר מהסימפטומים הסכיזופרניים החיוביים (בעיקר מחשבות שווא ודלוזיות).

משתמשים בסרוקוול הן בעת התקפים פסיכוטיים אקוטיים חריפים, והן בתקופות של נסיגה של המחלה, על מנת למנוע חזרה של התקף פסיכוטי נוסף.

בנוסף, משמשת סרוקוול לטיפול בהפרעה דו קוטבית (מאניה- דיפרסיה), שהינה הפרעת מצב רוח (בניגוד להפרעות הפסיכוטיות). באופן רשמי, השימוש בסרוקוול נעשה בשלבים המאניים של ההפרעה, על מנת להרגיע את המאניה, אך למעשה משתמשים בתרופה גם בשלבים הדיכאוניים, וגם בשלבים המאוזנים של המחלה, כדי למנוע אפיזודות מאניות או דיכאוניות נוספות. בהפרעה הדו קוטבית בדרך כלל סרוקוול משמשת כתוספת לתרופות נוספות כגון ליתיום וחומצה ולפרואית.

שימושים לא רשמיים נוספים של סרוקוול הם בהפרעות שינה, בהפרעות חרדה כמו PTSD (הפרעת דחק פוסט טראומטית) ו-OCD  (הפרעה אובססיבית קומפולסיבית), ובהפרעות הקשורות לשליטה בתוקפנות וכעס, אוטיזם והפרעות אישיות שונות.

איך פועלת סרוקוול?

התרופות האנטי פסיכוטיות הא-טיפיקליות הן תרופות שפועלות באופן כמעט סלקטיבי על קולטנים של דופאמין וסרטונין. סרוקוול שייכת למשפחה שנקראת דיבזותיאזפינים.

התרופה חוסמת את הפעילות של קולטנים של דופאמין מסוג D1 ו-D2, קולטנים ספציפיים מאוד של סרטונין, וכן (במידה פחותה) קולטנים ספציפיים של היסטמין וקולטנים מוסקרינים.  פעילות זו משפיעה על האיזון של דופאמין וסרטונין במח. הגבלת הפעילות יוצרת רגיעה, השקטה של המערכות, ומכאן- הפחתה של סימפטומים חיוביים.

סרוקוול ניתנת במרשם רופא, במינון שתלוי בצרכי החולה ובטיפול התרופתי הנוסף שהוא מקבל. כאשר התרופה ניתנת לטיפול בהפרעות שינה המינון נמוך מאוד (כ-25 מ"ג), בהפרעות פסיכוטיות או בי- פולאריות המינון מתחיל מ-300 מ"ג, ויכול לעלות ל-800 מ"ג, ואפילו פי שניים מכך במקרים מסוימים.

התרופה ניתנת בכדורים, במנות שמחולקות בדרך כלל לפעמים ביום (משך ההשפעה של התרופה כ-7 שעות). ישנה גרסה של הכדור בשחרור מושהה, שמאפשר נטילת התרופה פעם אחת ביום.

יתרונות של סרוקוול

היתרון לשימוש בסרוקוול נובע מההשפעה הספציפית והמדויקת שלה, ומיעוט ההשפעות האקסטרה- פירמידליות (ההשפעות הנלוות, הלא רצויות). לסרוקוול מעט תופעות לוואי, ובעיקר- היא לא גורמת לתופעות לוואי חמורות שאופייניות להרבה תרופות אנטי פסיכוטיות.

בראש ובראשונה, סרוקוול לא גורמת לפרקינסוניזם (תופעות דמויות מחלת פרקינסון כמו רעד ופגיעה מוטורית). עובדה זו מאפשרת לטפל בסרוקוול בחולי פרקינסון, שמפתחים סימפטומים פסיכוטיים כתוצאה מהטיפול התרופתי (שמעלה את התפקוד הדופמינרגי, ולכן יכול לעורר סימפטומים של סכיזופרניה).

גם עלייה ברמת הפרולקטין (הורמון חלב, שגורם לייצור חלב ולפגיעה בתפקוד המיני) נדירה ביותר בעקבות שימוש בסרוקוול. כשמופיעה בעיה כזו, היא בדרך כלל חולפת במהירות בעצמה.

תופעות לוואי

לתרופות הדור החדש ישנן באופן יחסי מעט תופעות לוואי. לסרוקוול באופן ספציפי ידועות מעט תופעות לוואי, בדרך כלל קלות יחסית, והן נוטות לחלוף לאחר מספר שבועות. כאשר הטיפול בסרוקוול ניתן בהדרגה, במינון נמוך בהתחלה ובעלייה הדרגתית, הסיכוי להופעת תופעות לוואי קשות ובעייתיות הולך ויורד.

תופעות הלוואי הנפוצות לסרוקוול הן ירידה בלחץ הדם (מה שעלול לגרום לסחרחורת ואפילו להתעלפות, בעיקר במעבר משכיבה או ישיבה לעמידה), וישנוניות. לעיתים גורם הסרוקוול לעליה במשקל, פגיעה קלה בכבד, ועלייה בסיכוי להתפתחות קטרקט. תופעות אלה הן נדירות, ולמעשה טרם הוכח באופן סופי שהן מקושרות לטיפול בסרוקוול באופן ספציפי.