מהי מאניה?

מאניהמקור המילה מאניה נובע מיוונית, והיא משמשת לתיאור השתוללות מטורפת. במיתולוגיה היוונית היו אלות נקמה שרדפו אחרי פושעים והובילו אותם לטירוף.

מאניה יכולה להוות תסמין של מספר הפרעות: הפרעה דו קוטבית, הרעלת סמים, תופעות לוואי של תרופות, טרשת נפוצה, שבץ או גידול ממאיר. היא עשויה אף להוות תסמין של הזיות. הבעיה עם מאניה היא שרוב האנשים הסובלים ממנה אינם מצליחים להכיר בעובדה כי משהו חריג מתרחש אצלם. הם חשים בלי מנוצחים, אינם מודעים לנזק אותו הם יוצרים כלפי עצמם ואף כלפי אחרים, ובסופו של דבר, הם יתרסקו.

מה גורם למאניה?

בעיות של מאניה הן מורכבות ובדרך כל מתפתחות כתוצאה משילוב של כמה גורמים. אם החולה סבל מילדות קשה או פוגענית, או עבר חוויות חיים מאתגרות דוגמת שכול, אלימות במשפחה או אבטלה, הוא יהיה רגיש יותר לבעיות נפשיות.

רמות גבוהות של מתח, חוסר שינה וממריצים דוגמת סמים או אלכוהול, הם גורמים נפוצים למאניה. יחד עם זאת, לא סביר שגורמים אלו לבדם יובילו אדם לחוות התקף מאניה יותר מפעם אחת או לטווח הארוך.

סביר שבני משפחה אשר אובחנו עם הפרעת מאניה, יעבירו אותה בתורשה, למרות שלאנשים רבים הסובלים מהמחלה, אין היסטוריה משפחתית דומה, והמחקרים לא זיהו גן יחיד אשר עשוי להיות אחראי.

תסמינים של מאניה

• עלייה דרמטית באנרגיה, ירידה בצורך בשינה ובאוכל.
  • מחשבות מואצות, דיבור מהיר.
  • תחושת אופוריה בלתי מנוצחת.
  • מוסחות דעת, עצבנות.
  • אימפולסיביות, שיפוט לקוי המתבטא ביצירת עסקאות מפוקפקות, ובזבזנות מוגזמת של כסף.
  • פרובוקטיביות, אגרסיביות או אף התנהגות אלימה.
  • התנהגות מינית פזיזה.
  • דתיות כפייתית.
  • אלכוהול מוגבר או שימוש בסמים.
  • אשליות.
  • הערכה עצמית גבוהה.
  • תכניות גרנדיוזיות, רעיונות, אמונות שווא.
  • סיכון מוגבר להסתבכויות עם רשויות החוק.
  • בעיות משפחתיות, חברתיות מוגברת, בעיות בעבודה.
  • הכחשת בעיות, סירוב לקבל טיפול רפואי או לעמוד במשטר רפואי.

אבחון של מאניה

על מנת לבצע אבחנה של הפרעת מאניה, אדם חייב לחוות אפיזודת מאניה אחת לפחות והתסמינים חייבים להימשך לפחות שבוע.

מהם הטיפולים האפשריים להפרעת המאניה?

לא קיים טיפול מהיר ופשוט למאניה. החולה עשוי לגלות כי עליו להתנסות במספר אפשרויות טיפול שונות, לצד ביצוע שינויים באורח החיים, על מנת להתמודד עם התסמינים.

טיפול בדיבור

מטרת רוב הטיפולים בדיבור היא לסייע לחולה להבין את עצמו טוב יותר ולפתח שיטות להפחתת התסמינים והישנותם בעתיד. יש לתת זמן ומרחב על מנת לשוחח על החוויות באופן רגוע ושאינו שיפוטי. הטיפול עשוי להיות יעיל ביותר כאשר מצב הרוח יציב.

פסיכותרפיה ארוכת טווח, באופן פרטי או בקבוצות, נוטה לחשוף את עומק המקורות של הבעיות מהעבר, ומסייעת לחולה להבין את עברו על מנת לגרום לשינוי בהווה.

טיפול תרופתי

אם הרופא חושש מהחמרה בתסמינים, סביר להניח שיציע טיפול בתרופות. יש לקבל מידע מלא על תופעות הלוואי האפשריות של תרופות לפני קבלת החלטה על השימוש בהן. טיפול תרופתי נקבע על ידי פסיכיאטר ולא על ידי רופא המשפחה. אחת התרופות למצב של מאניה בהפרעה דו קוטבית היא ריספרדל.

מחלות נפש הכוללות מאניה

מאניה נפרשת על פני מגוון של מצבים השייכים לתחום בריאות הנפש, והמחלות הנכללות בקטגוריה זו הן בדרך כלל: