לפונקס – קלוזאפין – לוזאפין

לפונקסלפונקס הינה תרופה פסיכיאטרית, אנטי פסיכוטית. זוהי תרופה בעלת השפעה טובה ביותר על סימפטומים שנחשבים לקשים לטיפול, אך היא ניתנת כמוצא אחרון, כאשר ניסיונות טיפוליים אחרים לא פועלים היטב. התרופה מוכרת גם בשמות קלוזאפין ולוזאפין.

מתי משתמשים בלפונקס?

לפונקס מיועדת לטיפול במקרים של פסיכוזה, ובראש ובראשונה, בקרב אנשים הסובלים ממחלת הסכיזופרניה. זוהי תרופה של "קו אחרון"- כלומר, רק כאשר נעשה ניסיון לטיפול בכל האפשרויות האחרות, ולא היה שיפור במצבו של החולה, נעשה ניסיון לטיפול בלפונקס.

הסימפטומים של סכיזופרניה מחולקים לקבוצה של סימפטומים חיוביים ולסימפטומים שליליים. הסימפטומים החיוביים הם כל ההתנהגויות שמתווספות על הנורמלי בעקבות המחלה. בקבוצה זו ניתן למנות את מחשבות השווא ואת ההלוצינציות.

הסימפטומים האופייניים לסכיזופרניה, שאינם מגיבים היטב לתרופות אחרות, הם הסימפטומים השליליים. הסימפטומים השליליים הם כל ההתנהגויות שנעלמות בהשוואה לנורמלי. כאן ניתן למנות את ההתנהגות הקטטונית (קפיאה במקום, בפוזיציה מוזרה, בלי יכולת לנוע), אקולליה ופגיעות אחרות בשטף הדיבור (חזרה על מילים שאחרים אומרים, דיבור אסוציאטיבי, קטיעה בדיבור ועוד), והנסיגה הקוגניטיבית.

בסוגי סכיזופרניה בהם הסימפטומים השליליים הם הבולטים יותר (למשל, סכיזופרניה קטטונית), השימוש בלפונקס נפוץ יותר.

איך פועלת לפונקס?

לפונקס היא תרופה טיפוסית לסכיזופרניה (תרופות מהדור הראשון). תרופות מקבוצה זו עובדות על המערכת של הדופמין, בעיקר במערכת הלימבית אשר במח. לא בדיוק ברור מה הקשר בין המערכת הלימבית בכלל, ובין המערכת הדופמינרגית לבין תופעות של סכיזופרניה בכלל, וסימפטומים שליליים בפרט. העובדה הידועה היא, שהעלייה ברמת הדופמין באזורים אלה, מובילה פעמים רבות לשיפור בסימפטומים הסכיזופרניים של החולה.

יתרונות של לפונקס על פני תרופות אנטי פסיכוטיות אחרות

כאמור, יתרונה של הלפונקס הוא השפעתה הטובה יחסית על סימפטומים שליליים של המחלה. כמו כן, לפונקס נחשבת ליעילה גם בקרב מטופלים שאינם מגיבים כלל, או לא מגיבים מספיק, לתרופות אנטי-פסיכוטיות אחרות, ומצבם אינו משתפר.

מלבד זאת, לא נעשה שימוש בלפונקס לפני שמוצו כל האפשרויות הטיפוליות האחרות במחלה. כאמור, לפונקס היא תרופה מהדור הראשון לטיפול בסכיזופרניה. כל התרופות הללו ניתנות לצריכה גם בכדורים, וגם בזריקה. האפשרות לשימוש בזריקה היא יתרון בקרב חולים שלא יכולים/רוצים ליטול טיפול תרופתי באופן רציף.

תופעות לוואי של לפונקס

הסיבה לניסיון להימנע משימוש בלפונקס היא תופעות הלוואי הבעייתיות של התרופה, והשפעתה על הפיזיולוגיה של הגוף.

התופעה הבעייתית והמסוכנת ביותר (אם כי שכיחותה היא בערך של אחוז אחד), היא פגיעה בכדוריות הדם הלבנות (חלק מהמערכת החיסונית הטבעית שלנו). כאשר קיימת פגיעה זו, אין מניעה מהפסקת הטיפול בלפונקס.

תופעות נוספות כוללות עייפות וירידה משמעותית באנרגיה, עליה בדופק, תחושת סחרחורת, בחילה ונטייה להקאה, עצירות, ירידה בלחץ הדם, הזעת יתר, רעד בידיים וברגליים, עליה במשקל, עלייה בלחץ הדם ובחום הגוף, פרכוסים או קשיון של השרירים, וכן ריור יתר.

מכיוון שתופעות הלוואי קשות יחסית, פוגעות ביכולת התפקוד, ואף עשויות להוביל לנזק פיזיולוגי משמעותי, תחילת הטיפול בלפונקס נעשית תמיד במסגרת של אשפוז (בדרך כלל פסיכיאטרי). מטרת האשפוז היא לאפשר מעקב רפואי צמוד אחר מצבו של החולה, לבצע בדיקות דם שגרתיות לפחות אחת לשבוע, ולבדוק את מצב כדוריות הדם הלבנות. בהמשך, ניתן להמשיך את הטיפול גם מחוץ למסגרת האשפוז, אך יש צורך בבדיקות תקופתיות (אחת לחודש), על מנת להבטיח את השימוש בתרופה.

המרשם של לפונקס הוא מרשם מיוחד, חתום בחותמת מיוחדת, וניתן לרכוש את התרופה רק בבתי מרקחת מסוימים, שהורשו לכך על ידי משרד הבריאות. כל זאת, על מנת למנוע שימוש יתר בתרופה, או שימוש ללא השגחה רפואית צמודה.