הפרעה סכיזו – אפקטיבית

הפרעה סכיזו - אפקטיביתבעולם הפסיכיאטרי, ישנה התייחסות שונה לסוגים שונים של הפרעות.

קבוצה אחת של הפרעות מוכרות היא קבוצת הפרעות מצב-הרוח. בקבוצה זו נכללים הדיכאון על סוגיו ועוצמותיו, וכן ההפרעות המאניות או הדו-קוטביות.

קבוצה אחרת, היא הקבוצה של הסכיזופרניות וההפרעות הפסיכוטיות. ההבדל בין פסיכוזה להפרעה אחרת הוא אובדן הקשר עם המציאות- פסיכוטיים סובלים ממחשבות שווא שאינן קשורות למציאות, ולעיתים גם מהזיות ויזואליות או אודיטוריות.

הפרעה סכיזו-אפקטיבית היא למעשה מחלה שנמצאת בשני העולמות שתוארו. היא כוללת גם מאפיינים של הפרעת מצב רוח, וגם מאפיינים של סכיזופרניה (פסיכוזה).

סימפטומים של הפרעה סכיזו-אפקטיבית

הפרעה סכיזו-אפקטיבית מאובחנת כאשר ניתן להבחין גם בסימפטומים מספקים לאבחון סכיזופרניה, וגם בסימפטומים מספקים לאיבחון של הפרעת מצב רוח (דיכאון או הפרעה דו-קוטבית).

סימפטומים של סכיזופרניה

הסימפטומים המרכזיים הם סימפטומים המעידים על פגיעה בבוחן המציאות. זה עשוי להתבטא במחשבות שווא (דלוזיות), בהלוצינציות (הזיות), בדיבור לא מאורגן או אסוציאטיבי, התנהגות קטטונית או לא מאורגנת, וכן סימפטומים שליליים (כלומר, העלמות של תגובות שבדרך כלל קיימות) כגון השטחה רגשית או תגובתיות נמוכה.

בנוסף על כך, אנשים הסובלים מסכיזופרניה מפגינים ירידה משמעותית בתפקוד היומיומי שלהם. בהפרעה סכיזו-אפקטיבית רואים לפחות שניים מבין הסימפטומים הנ"ל, ומחשבות השווא או ההלוצינציות נמשכים לאורך שבועיים לפחות ללא קיומם של הסימפטומים של מצב הרוח.

סימפטומים של דיכאון

מצב רוח מדוכא, ירידה בעניין, חוסר רצון להשתתף בפעילויות, ירידה בתיאבון, שינוי בדפוסי השינה, מחשבות שליליות (כולל לעיתים מחשבות על מוות ואף ניסיונות אובדניים), וירידה בערך העצמי.

סימפטומים של מאניה

מצב רוח מרומם ביותר, תחושה שאי אפשר להיפגע מכלום, שטף מחשבות מהיר מאוד, פגיעה בשיקול הדעת ובאחריות, רצון למצות את הרגע הגורם לנטילת סיכונים לא מחושבים או לבזבוז פרוע.

הפרעה סכיזו-אפקטיבית עשויה לפגוע באופן משמעותי בתפקודו של החולה במגוון רחב של תחומים. החלק הרגשי עשוי לגרום לירידה בתפקוד, הסתגרות והימנעות, בעוד שהחלק הסכיזופרני גורם גם לירידה קוגניטיבית (בדרך כלל), ולפגיעה בכשרים נוספים.

צריך לשים לב, שלפעמים סכיזופרניה יכולה לגרום להופעה של סימפטומים דיכאוניים, כתגובה למחלה, וגם ההפך עשוי לקרות. הפרעה סכיזו-אפקטיבית היא מצב בו שתי המחלות קשורות זו בזו. לעיתים הסימפטומים הסכיזופרניים בולטים יותר, ולפעמים הסימפטומים הדיכאוניים או המאניים בולטים יותר.

גורמים להפרעה סכיזו-אפקטיבית

כמו ביחס לרב הפרעות הנפש, לא ידועים הגורמים המדויקים להפרעה סכיזו- אפקטיבית. לכל סוגי הסכיזופרניות ידוע שיש מרכיב תורשתי או גנטי. כך גם להפרעות מצב הרוח, ולכן סביר שלהפרעה סכיזו-אפקטיבית יש מרכיב כזה.

יחד עם זאת, אין לשלול את השפעתם של מצבי חיים שונים, משברים וטראומות ביצירת ההפרעה, או בהסתבכות בשתי הפנים של ההפרעה הסכיזו-אפקטיבית.

דרכי טיפול

עיקר הטיפול בכל ההפרעות הפסיכוטיות הוא טיפול תרופתי-פסיכיאטרי. זאת משום שקשה מאוד להגיע לנפשו של החולה דרך מחשבות השווא והפגיעה בבוחן המציאות שלו.

עם זאת, ניתן להציע לחולים טיפול תומך נלווה, שיכול לעזור בשיפור מצבם, בעיקר בהתייחס למצב הרוח.

הטיפול התרופתי מורכב בגלל מורכבות ההפרעה, לפסיכיאטר עומדות מספר אפשרויות אותן עליו להתאים לחולה ולתגובתו לכל אפשרות טיפולית. חלק מהתרופות האנטי-פסיכוטיות הן בעלות השפעה על מצב הרוח בפני עצמן. עם זאת, כאשר מדובר בהפרעה דו-קוטבית יש לעקוב ולבדוק שהטיפול לא מכניס את החולה למצב מאני מידי.

לעיתים אפשר לשלב בין תרופות אנטי-פסיכוטיות לבין תרופות נוגדות דיכאון. בדרך כלל נמנעים מטיפול בחשמל בחולים סכיזו-אפקטיביים, אך כאשר מטופל אינו מגיב לאף טיפול תרופתי, זו אופציה נוספת שניתן לנסות.