הזיות

הזיותהמילה 'הזיה' מגיעה מלטינית, ופירושה: "לנדוד מבחינה נפשית". הזיות הוגדרו כ"תפיסת אובייקט או אירוע שאינם קיימים" והשגת חוויות חושיות שאינן נגרמות באמצעות גירוי האיברים הרלוונטיים. כלומר, אדם עשוי "לראות" בעיני רוחו צבעים שאינם קיימים, או "לשמוע" במו אוזניו קולות מסוימים, למרות שהתרחשויות אלו אינן קיימות באמת במציאות.

הזיות עלולות להתרחש בכל תפישה חושית: חזותית, שמיעתית, חוש הריח, מישוש, או תחושת האיזון והמיקום במרחב. לרוב הן קשורות במחלת נפש כגון סכיזופרניה. יחד עם זאת, הן עלולות אף להתרחש גם בקרב אנשים הסובלים מהפרעה דו קוטבית, מדיכאון או מאניה בעלי מאפיינים פסיכוטיים.

לעיתים קרובות, אנשים סובלים מהזיות בעת התקיימות כל אחת מההפרעות הנפשיות הבאות: הפרעות פסיכוטיות, כולל סכיזופרניה, הפרעה סכיזואפקטיבית, הפרעה פסיכוטית משותפת, הפרעה פסיכוטית קצרה, הפרעה דו קוטבית, דיכאון בעל מאפיינים פסיכוטיים, תסמונת דה קלרמבו, דמנציה והזיות שמיעה.

הגורמים להזיות

שימוש בסמים מסוימים עלול לגרום להזיות, כולל אמפטמינים, מריחואנה, חשיש וקוקאין. אנשים עשויים לדווח על תפיסות שגויות של אנשים או בעלי חיים אותם הם רואים "קטנים". הפרעה זו מכונה לעיתים הזיות ננסיות. בנוסף, גמילה מסמים, מאלכוהול או מכדורי הרגעה, עלולה לגרום להזיות חזותיות, במיוחד בשעות הלילה.

גורמים נוספים הם:

מחלות נפש – סכיזופרניה ודמנציה מהוות את הסיבות השכיחות ביותר להופעת הזיות.

חוסר שינה – אם אדם אינו ישן מספיק במשך תקופת זמן ארוכה, הוא עלול לסבול מהזיות.

תרופות – סוג של תרופות אשר נקבעו לטיפול במצבים נפשיים ופיסיים מסוימים, כגון מחלת פרקינסון, דיכאון, פסיכוזה ואפילפסיה, עלולים לעורר תסמיני הזיה.

תסמינים של הזיות

אנשים הסובלים מהזיות, מציגים בדרך כלל את התסמינים הבאים:

• הפרעות נוירולוגיות, כגון הליכה שאינה יציבה ורעד.
  • תודעה מעורפלת, ליקויי קוגניציה, חוסר התמצאות.
  • ליקויים בריכוז.
  • ליקויים בזיכרון, בעיקר זיכרון חלש לטווח הקצר.
  • הפרעות במחזורי השינה, כולל הפרעות שינה במהלך היום.
  • ליקויי תפיסה ואשליות.
  • תסיסה.
  • רפיון רגשי.
  • רעיונות פסיכוטיים נפוצים.

כיצד מאובחנות הזיות?

היות וגורמים רבים עשויים לגרום להזיות, הטוב ביותר הוא להיבדק אצל הרופא מיד עם החשד הראשון להזיות. הרופא ישאל על התסמינים ויבצע בדיקה גופנית. בדיקות נוספות עשויות לכלול בדיקות שתן ואולי סריקת מוח או דם.

אבחנה מדויקת מסתמכת על היסטוריה רפואית על מנת לקבוע את רמת התפקוד, המצב הנפשי והערכת הבלבול. האבחון הנפשי צריך להתבצע באופן קבוע בקרב כל החולים הנמצאים בסיכון גבוה.

מומלץ להתלוות עם אדם נוסף לביקור אצל הרופא, הן בשל הסכנה בה עלול להיות המטופל והן על מנת לסייע במתן תשובות לשאלות אודות התסמינים ותדירות התרחשותם.

כיצד מטפלים בהזיות?

הטיפול מתחיל במודעות מוגברת להתקיימות ההזיות והשפעתן על התפקוד הקוגניטיבי. לעיתים קרובות, יאושפז המטופל בבית חולים על מנת לעבור חקירה מקיפה ותומכת אודות מצבו ובחירה בשיטת הטיפול המתאימה. יחד עם זאת, בקרב חלק מהחולים, מעבר לסביבה חדשה עלול להחמיר את מצב ההזיות.

תכונות ההזיות משתנות מאדם לאדם. לעיתים החולה צלול דיו בין התקף אחד למשנהו, ובמצב זה הוא יכול לתת את הסכמתו המודעת לטיפול. יחד עם זאת, אם הוא אינו מסוגל להביע הסכמה, יתכן שיבוצע הליך של אשפוז בכפיה.

תרופות לטיפול בהזיות

הטיפול בהזיות תלוי לחלוטין בגורם הבסיסי שלהן. לדוגמה, אם אדם הוזה בעקבות גמילה מאלכוהול, הרופא עשוי לרשום תרופות המאטות את מערכת העצבים. לפסיכוזה, הטיפול עשוי להיות סוג של תרופות דוגמת דופאמין. יחד עם זאת, אם ההזיות נגרמות בשל מחלת פרקינסון או דמנציה, סוג זה של תרופות עלול להזיק.

ייעוץ פסיכולוגי

ייעוץ עשוי להיות אף הוא חלק מתכנית הטיפול, במיוחד אם הסיבה הבסיסית להזיות היא מצב של בריאות הנפש. בעת השיחה עם המטפל, יקבל המטופל הבנה טובה יותר לגבי מצבו. הוא יוכל אף לסייע לו לפתח שיטות התמודדות, במיוחד כאשר הוא חש מפוחד או פרנואיד.