דיכאון קדם וסתי

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דיכאון קדם וסתיכל אישה מכירה את ה"ימים האלה בחודש" בהם מצב הרוח מעט משתנה, התחושות הגופניות לא נעימות, וצריך להתמודד בצורה פרקטית עם תחושה של לכלוך וחוסר נוחות.

אצל חלק מהנשים ההתמודדות הזו היא הרגל, והימים הללו עוברים בקלות יחסית. אצל כ-90 אחוזים, החוויה קשה עוד יותר, המיחושים הגופניים והתופעות הפסיכולוגיות גורמות למצוקה מעט יותר גדולה.

מתוך נשים אלה, כ-20 אחוז סובלות מתסמינים קדם ויסתיים קשים, אשר גורמים לפגיעה ממשית ביכולתם לתפקד, והשפעות משמעותיות על חיי היומיום.

דיכאון קדם וסתי וה-DSM

ה-DSM הוא המגדיר הפסיכיאטרי של כל הפרעות הנפש, כפי שהן מוכרות על ידי איגוד הפסיכיאטרי האמריקאי (APA). מידי מספר שנים יוצא מדריך חדש, המשקף את הלך הרוח הפוליטי, החברתי והמקצועי המשפיע על האבחנות הפסיכיאטריות.

במהלך חודש מאי 2013 יצא המדריך החדש- DSM-5. התסמונת הקדם ויסתית מוכרת על ידי האיגוד כבר מ1994, ב-DSM-IV. האבחנה ניתנת במסגרת איבחון של דיכאון, עם ציון מיוחד שמדובר בדיכאון המופיע לפני ובזמן המחזור, וחולף לאחר ימי הוסת.

ההכרה של דיכאון קדם ויסתי במדריך הפסיכיאטרי היא משמעותית ביותר משני טעמים. ראשית, ישנה הכרה בכך שנשים סובלות מתסמינים נפשיים (בנוסף לגופניים הברורים יותר), הקשורים למחזור, ושיש לתת תמיכה וסיוע להתמודדות אמיתית זאת. שנית, חשוב להבחין בין דיכאון כללי שמצריך טיפול מקיף עוד יותר, לבין דיכאון חולף שמקורו בעיקר פיזיולוגי וקשור למחזור הוסת, ולא לגורמים אחרים.

מהו דיכאון קדם ויסתי (PMS)?

דיכאון קדם ויסתי יכול להתחיל עד שבועיים לפני הוסת, והוא כולל הן סימפטומים גופניים והן סימפטומים נפשיים. הסימפטומים הגופניים הנפוצים הם כאבי בטן וגב תחתון, נפיחות בבטן ובשדיים, כאבים בשרירים ובמפרקים, והופעת פיצעוני אקנה על הפנים.

הסימפטומים הנפשיים הם בדרך כלל המשמעותיים יותר. תחושה של עצבנות, ירידה בויסות הרגשי, מתח וחרדה לא ספציפית, ומצבי רוח משתנים שנעים בעיקר על הטווח שבין כעס לבין דיכאון. לתסמונת ישנן גם השפעות התנהגותיות כגון המנעות מפעילויות חברתיות, רתיעה מיחסי מין ואפילו התפרצויות אלימות או של העדר שליטה.

ההבדל בין דיכאון קדם ויסתי לדיכאון "רגיל"

מבחינה סימפטומטית, עשוי הדיכאון הקדם ויסתי להראות דומה לכל דיכאון אחר- ירידה במצב הרוח, חוסר חשק לעשות דברים, גם כאלה שנחשבים למהנים, ירידה בעניין החברתי והתעסוקתי, עייפות, חוסר מוטיבציה, פגיעה בדימוי העצמי, מחשבות שליליות ועוד.

עם זאת, בדיכאון קדם ויסתי תחושות אלה חולפות בדרך כלל עם תחילת הוסת או תוך מספר ימים מתחילת המחזור. זאת בעוד שדיכאון "רגיל" אינו חולף בדרך כלל בכזו מהירות. יחד עם זאת, דיכאון קדם ויסתי צפוי לחזור תוך מספר שבועות שוב, כאשר הוסת הבאה מתקרבת.

ניתן לראות שינויים באורך גלי הדיכאון לפי אורך ימי המחזור (למשל, ניתן להגדיל את הרווח בין וסת לוסת על ידי שימוש בגלולות למניעת הריון, וכך לדחות גם את הדיכאון, כאשר אין אפשרות לדחות כך גלים של דיכאון "רגיל").

גורמים לדיכאון קדם ויסתי והטיפול בו

אין הסבר ברור לקיומו של דיכאון קדם ויסתי. בעבר יוחסה התסמונת לחוסר איזון הורמונאלי שנגרם בהקשר לביוץ, אך הנחה זו נמצאה כשגויה, והפעילות ההורמונאלית של נשים הסובלות מדיכאון קדם ויסתי לא נמצאה חריגה.

יחד עם זאת, הטיפול במקרים קשים של דיכאון קדם ויסתי כוללים התערבויות הורמונליות, כמו גם התערבויות רגילות לטיפול בדיכאון (בעיקר באמצעות נוגדי דיכאון ממשפחת ה-SSRI, כמו פרוזק ובני משפחתו). כמו כן, מומלץ לנשים הסובלות מדיכאון קדם ויסתי לפנות גם לסיוע פסיכותרפויטי.

ראו גם:
מה ההבדל בין תסמונת קדם וסתית לבין הפרעה דיספורית קדם וסתית?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פסיכיאטר-טיפול פסיכיאטרי

בשנים האחרונות נפתח לעולם נושא הפסיכיאטריה והמודעות לו עלתה. תוכניות הרדיו השונות וסדרות הפריים טיים בטלוויזיה עסקו ללא הרף בחשיבות הטיפול בו, מה שעודד את האנשים שחיו "בארון" לחפש רופא פסיכיאטר ולטפל בבעייתם הנפשית. אתר פסיכיאטר הוא המקום עבורכם לקבלת מידע מקיף בתחום.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן