פסיכוזה לאחר לידה

פסיכוזה לאחר לידהפסיכוזה לאחר לידה היא מחלת נפש חמורה העלולה להשפיע על אישה לאחר לידה. המחלה גורמת לה להזיות וחשיבה הזויה, שהם תסמיני פסיכוזה. מצב זה משפיע על כאחת מתוך אלף נשים שיולדות.

הגורמים לפסיכוזה לאחר לידה

רופאים עדיין אינם יודעים מה גורם למצב זה. תנודות הורמונים ודפוסי שינה עשויים להיות משמעותיים, ונראה שקיים בסיס גנטי. אישה נמצאת בסיכוי גבוה יותר לפתח את המחלה, אם קרובת משפחה שלה סבלה מהמחלה.

בנוסף, נראה שקיים קשר בין פסיכוזה לאחר לידה והפרעה דו קוטבית. יש להבין שמחלה זו אינה נגרמת כתוצאה משום דבר שהאישה עשתה, וגם אינה נגרמת כתוצאה ממתח, בעיות ביחסים, או חוסר עניין בתינוק.

תסמיני פסיכוזה לאחר לידה

רוב הנשים הסובלות מהמחלה חוות תסמינים פסיכוטיים ותסמינים שונים סמוך מאוד לאחר הלידה, בדרך כלל בשבועיים הראשונים. חלק מהנשים מפתחות את התסמינים מאוחר יותר, לעיתים לאחר הפסקת ההנקה, או כשהמחזור החודשי מתחדש. פסיכוזה גורמת לסובלים ממנה לתפוס או לפרש את הדברים אחרת מהסובבים אותם. שני התסמינים העיקריים הם:

• הזיות – שמיעת או ראיית דברים שאינם קיימים, כולל שמיעת קולות.
  • אשליות – מחשבות או אמונות שנתפסות כאמיתיות, למשל אדם פסיכוטי עשוי להאמין שזכה בלוטו.

שילוב ההזיות והחשיבה ההזויה משבש את התפיסה, החשיבה, הרגשות וההתנהגות.

אישה הסובלת מפסיכוזה לאחר לידה עלולה להתנהג גם באופן שאינו אופייני ועלולה לחוות:

• מאניה, מצב רוח מרומם ביותר – היא עשויה לדבר ולחשוב יתר מדי או מהר מדי, ולהרגיש "על גג העולם" או להיות חברותית יותר מהרגיל.
  • שפלות רוח – היא עשויה להפגין סימני דיכאון או לדמוע בקלות, לסבול מחוסר אנרגיה, חוסר תיאבון, חרדה, עצבנות או בעיות שינה.

תסמינים נוספים כוללים:

• חברותיות יותר מהרגיל.
  • חוסר עכבות.
  • פרנויה, תחושות חשד או חרדה.
  • חוסר מנוחה או עצבנות.
  • בלבול חמור.

מצב הרוח שלה עשוי להשתנות במהירות. חלק מהנשים המושפעות מפסיכוזה לאחר לידה חוות תסמיני מאניה ודיכאון במקביל.

טיפול בפסיכוזה לאחר לידה

זהו מצב חירום פסיכיאטרי, והאישה תצטרך להתאשפז בבית חולים לטיפול. באופן אידיאלי, היא תשהה עם תינוקה ביחידה הפסיכיאטרית, המתמחה בטיפול באם ובתינוק. לחלק מהנשים, גישת טיפול זו מאפשרת המשך קשר עם התינוק וחיזוק החוויה בתפקיד האם.

טיפול תרופותי

אישה הסובלת מפסיכוזה לאחר לידה עשויה לקבל אחת או יותר מהתרופות הבאות:

תרופות נוגדות דיכאון – עובדות באמצעות איזון כימיקלי לשינוי מצב רוח במוח. התרופות מסייעות להקלת התסמינים כגון מצב רוח ירוד, עצבנות, חוסר ריכוז וחוסר שינה, ומאפשרות לאם לתפקד כרגיל ולהתמודד טוב יותר עם התינוק.

תרופות אנטי פסיכוטיות, נוירופלטיות – פועלות באמצעות חסימת השפעת הדופמין, כימיקל המעביר מסרים במוח.

תרופה לייצוב מצב רוח אם הרופא רושם ליתיום, נדרשות בדיקות דם קבועות לפחות אחת לשלושה חודשים על מנת להבטיח שרמות הליתיום אינן גבוהות או נמוכות מדי.

הרופא שוקל את יעילות תרופות אלו לצד סיכוני תופעות הלוואי וסיכוני ההשפעות המזיקות על ההריון או ההנקה.