פוסט טראומה אחרי לידה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פוסט טראומה אחרי לידהנשים רבות חוות לאחר הלידה רגשות עוצמתיים, שבחלקם חולפים מעצמם בתוך פרק זמן קצר ובחלקם מלווים אותן במשך תקופה ארוכה. פוסט טראומה אחרי לידה היא תופעה נפוצה מאד, אולם כזו שמדברים עליה פחות.

אצל לא מעט נשים חווית הלידה, ומשמחת ככל שתהיה, הייתה מלווה בקושי רב ובייסורים. לעיתים בשל סיבוכים כלשהם במהלך הלידה, הצורך בניתוח קיסרי דחוף או אפילו התחושות הסובייקטיביות של האישה והאופן שבו היא חוותה את הלידה עצמה.

כל אלה יכולים להשפיע על תפקודה של האישה לאחר הלידה, מה שבא לידי ביטוי בקשיים שונים, המופיעים אצלה במהלך היום יום, כמו הקושי לטפל בתינוקה, הקושי לחוות רגעים של שלווה ואושר וגם תחושות של אשמה מכך, תסכול וסבל רב.

הלידה כחוויה טראומית

פוסט טראומה אחרי לידה יכולה להופיע אצל כל אישה ובכל שלב לאחר הלידה עצמה. בעוד שישנן לא מעט נשים החוות את הלידה עצמה כאירוע מכונן, אירוע משמח מאד, אחרות נאלצות להתמודד עם תחושות לא פשוטות ועם טראומה של ממש. האופן שבו חווה האישה את הלידה וכשמדובר בחוויה טראומטית עבורה, יכולה לגרום למצבים של פוסט טראומה, המצריכים טיפול.

גורמים לפוסט טראומה לאחר הלידה

הסיבות לפוסט טראומה יכולות להיות קשורות באופן שבו חוותה האישה את הלידה עצמה, כאמור, וגם בהתמודדות עם השינויים הרבים, שאיתם היא נאלצת להתמודד מעתה – הצטרפותו של תינוק חדש למשפחה.

למרות שהקשיים שחוותה האישה בלידה נחשבים לקשיים אובייקטיבים, האופן שבו היא תפסה אותה הוא אופן סובייקטיבי לחלוטין, שלא ניתן לערער עליו. גם אם מדובר בלידה רגילה, ללא סיבוכים או קשיים הנראים לעין (על פי אופן תפיסתו של הצוות הרפואי למשל או בן זוגה של האישה), יכולה היולדת לחוות את החוויה בצורה שונה ולתפוס אותה כחוויה לא פשוטה, חוויה מאתגרת ולא קלה.

מהם התסמינים?

התסמינים לפוסט טראומה לאחר לידה יכולים לבוא לידי ביטוי בתצורות שונות: סיוטי לילה, תגובות נפשיות קשות כמו מצוקה למשל, הימנעות ממצבים או מגורמים כלשהם, המזכירים לאישה את הטראומה שחוותה (את הלידה עצמה) ולעיתים גם קהות רגשית.

הדבר יכול לבוא לידי ביטוי בהימנעות מפעילות חברתית, מקושי לשוחח על הנושא וגם בתחושת ריחוק רגשי מהתינוק עצמו, מבן הזוג ומהסביבה כולה. ישנן נשים הסובלות גם מעצבנות יתר, מקושי להירדם, מהתפרצויות זעם, חשדנות וקושי בריכוז.

כיצד מאבחנים פוסט טראומה לאחר הלידה?

האבחון נעשה תוך התייחסות לסימפטומים, שאותם מעלה האישה. מכיוון שמדובר בחוויה סובייקטיבית לחלוטין, שאותה חוותה האישה, כלומר האופן שבו היא עצמה תפסה את הלידה גם היא חיצונית נראה היה שמדובר בחוויה חיובית, הדבר נעשה על ידי בעל מקצוע מוסמך, כמו פסיכולוג למשל או פסיכיאטר.

יש לקחת בחשבון את התחושות השונות שמעלה האישה, האופן שבו היא מתארת את החוויה וגם את התנהלותה ביום יום. לעיתים פונה האישה מיוזמתה לקבלת טיפול ולעיתים הדבר קורה בשל פנייה של בן הזוג או הסביבה הקרובה לאור התנהגותה של האישה לאחר הלידה.

טיפולים לפוסט טראומה אחרי הלידה

הטיפול המועדף במקרים של פוסט טראומה לאחר לידה הוא טיפול כולל – טיפול שבו משתתפים ההורים – האם והאב וגם התינוק. על פי לא מעט מחקרים נמצא שטיפול כזה יעיל הרבה יותר מטיפול אחד על אחד, שכן כך מתאפשר שיפור במצבה של האם יחד עם שיפור בקשר שלה עם הסביבה: עם התינוק ועם בן זוגה, שעברו יחד אתה את החוויה העוצמתית שאותה אחרי תחושות לא נעימות.

היכולת לבחון את גרסתו של כל אחד מהצדדים, ולא רק את זו של האישה, עוזרת לה לתפוס את החוויה בצורה קצת אחרת ומרוחקת יותר. מנקודת מבטם של האחרים ולא רק מנקודת מבטה.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פסיכיאטר-טיפול פסיכיאטרי

בשנים האחרונות נפתח לעולם נושא הפסיכיאטריה והמודעות לו עלתה. תוכניות הרדיו השונות וסדרות הפריים טיים בטלוויזיה עסקו ללא הרף בחשיבות הטיפול בו, מה שעודד את האנשים שחיו "בארון" לחפש רופא פסיכיאטר ולטפל בבעייתם הנפשית. אתר פסיכיאטר הוא המקום עבורכם לקבלת מידע מקיף בתחום.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן