תרופת נוזינן

תרופת נוזינאןנוזינאן היא תרופה פסיכיאטרית, אנטי פסיכוטית, ממשפחת התרופות הא-טיפיות הנוירולפטיות. השם הגנרי שלה הוא לבומפרומזין, והיא נמכרת גם תחת השמות כלורופרומזין, הלודפרידול וכלוזפין.

מתי משתמשים בנוזינאן?

נוזינאן משמשת בעיקר לטיפול בחולים פסיכיאטריים, אך יש לה גם שימושים רפואיים נוספים. בתחום הפסיכיאטרי, משמשת הנוזינאן בראש ובראשונה לטיפול בחולי סכיזופרניה, או מחלות אחרות ממשפחת הפסיכוזות.

סכיזופרניה היא מחלה שמגיעה בדרך כלל בהתקפים- יש התקפים בהם יש עלייה בסימפטומים החיוביים של המחלה (כגון יותר מחשבות שווא והלוצינציות), וכן עלייה בסימפטומים השליליים של המחלה (כגון פחות מוטיבציה, פחות יכולת להתחיל פעילות, ירידה בפעילות המוטורית וקטטוניה).

בין ההתקפים עשויים להשאר סימנים חיוביים או שליליים, אך בעוצמה פחותה. הנוזינאן משמשת בעיקר בתקופות שבין ההתקפים. מטרת הטיפול הזה היא להפחית את התדירות של ההתקפים, וגם להפחית את עוצמתם כאשר הם מופיעים.

מצבים נוספים בהם משתמשים בנוזינאן הם כאשר יש הפרעות מצב רוח כמו דיכאון או הפרעה בי-פולארית (מאניה- דיפרסיה), עם מאפיינים פסיכוטיים. מאפיינים פסיכוטיים אינם הכרחיים לאבחון של הפרעת מצב רוח, כמובן, אך הם מופיעים בעיקר באפיזודות מג'וריות של דיכאון או של מאניה. במקרים אלה יש מקום לשילוב של תרופות אנטי- פסיכוטיות יחד עם מייצבי מצב הרוח או נוגדי הדיכאון, כדי לטפל ספציפית בסימפטומים הפסיכוטיים.

בתחום הרפואי, השימוש בנוזינאן נדיר יותר, בעיקר בארץ. התרופה משמשת לטיפול באנשים הסובלים מכאבים כרוניים, וכן כסיוע לחולי סרטן הסובלים מבחילות ומהקאות כתוצאה מהטיפול הכימותרפי.

איך פועלת נוזינאן?

נוזינאן פועלת על מערכת העצבים המרכזית. כמרבית התרופות האנטי- פסיכוטיות היא פועלת על הנורוטרנסמיטור דופאמין, על ידי חסימה של קולטנים שלו. חסימת פעילות הדופאמין גורמת להרגעה, להפחתה בסימפטומים החיוביים, ולהפחתה של מאניה.

היעילות של הנוזינאן בטיפול בתופעות לוואי של טיפולים כימותרפיים נובעת מכך שהתרופה חוסמת איזורים במח שקשורים להקאה, ולכן היא מדכאת את ההקאות והבחילה האופייניים.

נוזינאן אפשר לקחת בכדורים דרך הפה, במינון של 120-300 מ"ג ליום. אפשרות נוספת היא הזרקה לתוך השריר, במינונים נמוכים יותר.

תופעות לוואי

לכל תרופה, גם ליעילה ביותר, ישנן תופעות לוואי. כאשר שוקלים האם כדאי לקחת תרופה מסויימת, צריך תמיד לשקול את התועלת שלה בטיפול בהפרעה לעומת הקושי או הסבל שנגרם כתוצאה מתופעות הלוואי.

לנוזינאן באופן כללי אין הרבה תופעות לוואי, והן לא נחשבות לחמורות במיוחד. בדרך כלל התופעות חולפות מאליהן במשך הזמן. כמובן, שאצל חלק מהמטופלים תופעות הלוואי יופיעו באופן חמור, ואז צריך לשקול את המשך השימוש בתרופה. תופעות הלוואי הנפוצות כוללות עייפות או ישנוניות, יובש בפה, ירידה בלחץ הם, עליית קצב הדופק, רגישות בעיניים (בעיקר באור), ועלייה או ירידה משמעותיים במשקל.

תופעות חמורות יותר, ונפוצות פחות הן אקתיזיה וטרדיב-דיסקינזיה. אלו שתי הפרעות תנועה, שעלולות להופיע בעיקר לאחר טיפול ממושך של מספר חודשים בתרופה. אקתיזיה גורמת לאי שקט מוטורי ונפשי, תחושה של חרדה וחוסר אפשרות לעמוד במקום. טרדיב דיסקינזיה גורמת לתנועות לא רצוניות באיזור הפנים, הכתפיים, הצוואר והגפיים. תופעה זו אופיינית גם לגמילה מנוזינן לאחר טיפול ממושך של שנים.

נוזינן אסורה בשימוש במקביל עם תרופות נוגדות אלרגיה, לחץ דם ואפילפסיה. לכן, חשוב מאוד לעשות בדיקות מקיפות ונטילת היסטוריה רפואית מלאה לפני שמתחילים טיפול בנוזינאן.

כמו כן, אין להשתמש בה בקרב חולי קלאוקומה, בעיות אורולוגיות, בעיות לבביות, מחלות כבד, מחלות בדרכי הנשימה ופירכוסים. התרופה אינה מומלצת לשימוש בזמן הריון, וגם לא כדאי ליטול אותה בזמן הנקה.