עלייה במשקל ותרופות נוגדות דיכאון

נוגדי דיכאון ועלייה במשקל

נוגדי דיכאון ועלייה במשקלדיכאון הוא מצב או מחלה נפשית, אשר גורמת לתחושה של דיספוריה, חוסר תקווה, וחוסר הנאה בחיים. בנוסף לסימטומים הרגשיים הללו, שגורמים למצוקה ולפגיעה בתפקוד ובהסתגלות של החולה, הדיכאון משפיע גם באופן פיזי על הגוף.

ראשית, הדיכאון גורם לירידה משמעותית באנרגיה- האדם פשוט מרגיש שאין לו כח לקום ולעשות שום דבר. בנוסף, משפיע הדיכאון על דפוסי השינה. אנשים שסובלים מדיכאון רוצים לישון הרבה, ולעיתים באמת ישנים שעות רבות ביממה (היפרסומניה).

במקרים אחרים, השינה נפגעת, לא מצליחים להרדם או שנרדמים ומתעוררים לאחר זמן קצר (אינסומניה). לבסוף, משפיע הדיכאון גם על התיאבון. אצל חלק מהחולים הביטוי הוא בעלייה משמעותית בתיאבון, שמלווה באכילה מרובה ועליה במשקל. אצל אחרים קורה ההפך- ישנה ירידה בתיאבון, המנעות מאכילה, וירידה במשקל בהתאם.

עניין התיאבון וצבירת או הורדת המשקל מושפעים לא רק מהמצב הנפשי עצמו, אלא גם מהטיפול בו. באופן ספציפי, ישנן תרופות נוגדות דיכאון שגורמות, אצל חלק מהמטופלים, לתופעת לוואי של עלייה במשקל.

תרופות נוגדות דיכאון הקשורות לעלייה במשקל

התרופות הנפוצות ביותר לטיפול בדיכאון הן תרופות ממשפחת ה-SSRI. למרות שדרך הפעולה של כל התרופות במשפחה דומה, לכל אחת יש השפעה שונה מעט על מטופלים שונים. גם תופעות הלוואי יכולות להיות שונות.

כך למשל, התרופות סרוקסט, מירטזפין, אנפרניל, לוידיומיל ומרוניל נחשבות לתרופות שנוטות לגרום להשמנה אצל מטופלים רבים יותר. לעומת זאת ציפרלקס ופריזמה הנפוצות, וגם איקסל וסימבלטה בדרך כלל לא גורמות להשמנה.

מדוע התרופות גורמות להשמנה?

אין תשובה מדוייקת לשאלה, מדוע התרופות נוגדות הדיכאון גורמות להשמנה. אחת ההשערות היא שההשפעה הישירה שיש לתרופות ממשפחת SSRI על רמות הסרטונין במח קשורה ליצירת תיאבון ספציפי לפחמימות, שהן כידוע משמינות. כמו כן, יתכן שהתרופות הללו משפיעות על חילוף החומרים ומאיטות אותו, דבר שגורם ליותר הצטברות של שומן ולהשמנה.

הטיפול בדיכאון ובהשמנה

חשוב לדעת, שגם כאשר התרופות נוגדות הדיכאון עצמן אינן גורמות להשמנה, יש סיכוי שהטיפול בדיכאון יגרום לעלייה במשקל, מתוך ההשפעה החיובית של התרופות. הסיבה לכך, היא שכאמור, לעיתים הדיכאון גורם לירידה בתיאבון ולכן לירידה במשקל.

כאשר הטיפול התרופתי מועיל, התיאבון עשוי לחזור, ואיתו גם עליה במשקל. אנשים שלא נמצאים בדיכאון אוכלים יותר טוב, וגם נהנים מהאכילה. בדרך כלל מדובר בקילוגרמים שהמטופל השיל מעל עצמו בתקופה שלא אכל היטב.

כיצד מונעים השמנה?

ראשית, חשוב לזכור שכאשר ניתן טיפול נוגד דיכאון בתרופות, מדובר במצב בו האדם סובל. בדרך כלל שאלת המשקל היא רק משנית לתחושות הקשות של הפרט. יחד עם זאת, השמנה יכולה להיות סיבה נוספת לדיכאון ולפגיעה בערך העצמי, ולכן חשוב לתת את הדעת לתופעת ההשמנה בעת הטיפול התרופתי.

פתרון אחד הוא בניית תוכנית דיאטנית, מלווה בפעילות גופנית. הפעילות הגופנית מאיצה את חילוף החומרים, שורפת את הפחמימות המיותרות, וגם משפרת את מצב הרוח. הבעיה היא שבדרך כלל אנשים שסובלים מדיכאון יתקשו להתחיל בתוכנית של פעילות גופנית לפני שחל שיפור במצבם הנפשי. ניתן להתאים את התוכנית גם למצבו הרגשי של הפרט, ולהעלות את הדרישות כאשר המצב הנפשי משתפר כתוצאה מהטיפול התרופתי.

התשובות נכונות עבור כולם- שמירה על תפריט מאוזן (אפשר בעזרת דיאטנית) מפחיתה במידה רבה את הסיכוי להשמנה. אנשים שסובלים מדיכאון צריכים ללמוד להכיר את ההרגלים שלהם, ולהמנע מהם. כך למשל, אנשים שמרבים להתעורר בלילה וללכת לאכול, מומלץ שיכינו מראש מזון דל קלוריות וקל. כדאי להתרגל לאכילה של פחמימות מורכבות ומשביעות, ולשתות הרבה.