טיפול פסיכולוגי לעומת טיפול פסיכיאטרי

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

טיפול פסיכולוגי לעומת טיפול טיפול פסיכיאטריאנשי מקצוע שונים מעניקים טיפולים הקשורים לבריאות הנפש. המטרה של כל בעלי המקצוע הטיפוליים היא זהה – להעניק למטופלים תחושה של הקלה, שיפור באיכות החיים וביכולת לתפקד ולהסתגל לחברה. אך בכל אחד מהמקצועות הללו, ישנן גישות שונות, הכשרה שונה, וכלים שונים להתמודדות. במאמר זה נסקור את ההבדל בין שניים מאנשי המקצוע הטיפוליים- הפסיכולוג והפסיכיאטר.

פנייה

פנייה לפסיכולוג ולפסיכיאטר נעשית באופן דומה, דרך מרפאות בריאות הנפש, קופות החולים, או באופן פרטי.

סטינג טיפולי

בדיקה פסיכיאטרית דומה יותר לבדיקה רפואית, למרות שהיא כוללת בעיקר שיחה. הפסיכיאטר שואל שאלות על מנת להעריך את מידת שיתוף הפעולה, בוחן המציאות, בלבול, רגשות שליליים וכד'. בדרך כלל לאחר מכן ימליץ הפסיכיאטר על טיפול, ויפגוש את המטופל לפגישות מעקב קצרות בלבד. לעומת זאת, הטיפול הפסיכולוגי הוא טיפול ארוך טווח, בו התהליך חשוב לפחות כמו התוצאה. טיפול מתקיים בדרך כלל בסטינג של לפחות פגישה שבועית, למשך תקופת זמן.

גישת המטפל

הפסיכיאטריה היא תחום ברפואה, ולמרות שיש דעות וגישות שונות, בסך הכל האבחנה וגישת הטיפול התרופתית היא הגישה המקובלת. לעומת זאת, הפסיכולוגיה כוללת בתוכה מגוון רחב של גישות, תיאוריות, ושיטות טיפוליות. טיפול דינאמי, טיפול קוגניטיבי-התנהגותי טיפולים מערכתיים וכו'- הגישה הטיפולית והאופן בו יתנהל הטיפול תלויים מאוד במטפל ובגישה בה הוא עובד.

מקור ההפרעה

האתיולוגיה היא הסיבה בגללה מופיעה הפרעה נפשית זו או אחרת. בטיפול הפסיכולוגי, ההנחה היא שמציאת הגורמים בתוך עולמו הפנימי של המטופל תוביל לעיבוד ולהקלה בסימפטומים. פסיכיאטרים מתייחסים להפרעות נפשיות יותר דרך משקפיים של מחלה.

כלומר, למרות ההכרה בכך שגורמים סביבתיים ומציאותיים, וגם גורמים אישיותיים, גורמים לביטויה של מחלת נפש, הפסיכיאטרים מתרכזים יותר בביטוי הפיזיולוגי של ההפרעה, וגם הטיפול התרופתי מכוון לשינויים פיזיולוגיים (לדוגמא: במקרה של דיכאון, פסיכולוג יחפש את מקור ההפרעה. פסיכיאטר יסביר שמדובר בירידה ברמת הסרטונין במח, וירשום תרופות שמטרתן להעלות את רמת הסרטונין).

כלים טיפוליים

ברמה הבסיסית ביותר, ניתן להבחין בין הפסיכולוג והפסיכיאטר על פי הכלי הטיפולי העיקרי בו עושים שימוש. פסיכולוגים עוברים הכשרה תיאורטית ומעשית בתחום בריאות הנפש. פסיכיאטרים הם קודם כל רופאים, אשר עוברים הכשרה כמו כל רופא אחר. על כן, הפסיכיאטרים רשאיים לרשום תרופות למטופלים, בעוד שפסיכולוגים נשענים אך ורק על כלים טיפוליים כמו שיחות, משחק או טכניקות טיפוליות ספציפיות אחרות.

יחד עם זאת, חשוב לציין, שהפסיכיאטרים אינם רק פקידים רושמי תרופות. פסיכיאטר טוב חייב ליצור קשר כלשהו עם המטופל, לשמוע על ההתמודדויות שלו, להתרשם מהקשיים שלו ולהציע לו טיפול מקיף. כיום רבים מהרופאים עוברים הכשרה גם בטיפול, ויכולים להעניק למטופליהם גם תמיכה פסיכותרפויטית, ולא רק פסיכיאטרית.

שיתוף פעולה בין פסיכולוגים לפסיכיאטרים

ישנם מטופלים רבים הדורשים התערבות וסיוע במספר מימדים. לעיתים, מטופל מגיע לפסיכולוג וזה מפנה אותו גם לבדיקה פסיכיאטרית או המלצה לשימוש בתרופות (בעיקר כאשר מדובר במטופל אובדני, מדוכא או סוער מאוד, שקשה מאוד לנהל טיפול בסיטואציה הנוכחית, ויש צורך בהתערבות פסיכיאטרית על מנת להרגיע את הרוחות ולאפשר יצירת קשר טיפולי).

במקרים אחרים, מטופל מגיע לפסיכיאטר וזה מפנה אותו לטיפול אצל פסיכולוג, על מנת לתמוך בטיפול התרופתי, ולהביא לשינוי ממקום עמוק יותר שימנע תלות בתרופות. כאשר מטופל נמצא גם בטיפול פסיכולוגי וגם במעקב פסיכיאטרי, הפסיכיאטר הוא הסמכות האחראית (מנהל מקרה, או case manager) של המטופל, והוא נחשב למטפל הבכיר יותר שצריך לתת מענה לשאלות שעשויות לעלות בהקשר לטיפול.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פסיכיאטר-טיפול פסיכיאטרי

בשנים האחרונות נפתח לעולם נושא הפסיכיאטריה והמודעות לו עלתה. תוכניות הרדיו השונות וסדרות הפריים טיים בטלוויזיה עסקו ללא הרף בחשיבות הטיפול בו, מה שעודד את האנשים שחיו "בארון" לחפש רופא פסיכיאטר ולטפל בבעייתם הנפשית. אתר פסיכיאטר הוא המקום עבורכם לקבלת מידע מקיף בתחום.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן