הפרעות שליטה בדחפים

הפרעות שליטה בדחפים

הפרעות שליטה בדחפיםהפרעות שליטה בדחפים הם מצבים פסיכיאטריים נפוצים המתאפיינים בפגיעה משמעותית בתפקוד החברתי והתעסוקתי. למרות שהם נפוצים מאד, הציבור כמו גם אנשי המקצוע והסובלים מהפרעות שליטה בדחפים יודעים רק מעט על ההפרעות.

הפרעות שליטה בדחפים כוללות הימורים פתלוגיים, קלפטומניה, טריכטלומניה, ופירומניה. הפרעות אלה מאופיינות על ידי קושי לעמוד בפני התנהגויות שמזיקות לאדם המבצע אותן או לאחרים.

הפרעות אלה הן נפוצות מאד בקרב מתבגרים ומבוגרים, יש להן השלכות חמורות אשר עשויות אף להגיע למוות וניתן לטפל בהן באופן מוצלח באמצעות טיפול תרופתי ופסיכולוגי.

מאפיינים מרכזיים של הפרעות שליטה בדחפים

• התנהגות שחוזרת על עצמה למרות התוצאות השליליות של ההתנהגות
  • שליטה מופחתת על התנהגות בעייתית
  • איכות נהנתנית אפילו הדונית של ביצוע ההתנהגות הבעייתית.

מאפיינים אלה הביאו לכך שהפרעות שליטה הדחפים מתארות התמכרויות.

למעשה, מדובר בהפרעות שנוטות יותר להופיע במצבי לחץ, כך שייתכן כי ניטרול של מצבי הלחץ יכול להקל רבות על עוצמת התסמינים. התסמינים מאפשרים פורקן את המצוקה ויכולת התמודדות עם מצב הלחץ וככל הנראה גם שיקוף לסביבה שהסובל מהתסמינים נמצא בלחץ.

הפרעות ספציפיות

הימורים פתלוגיים

מאופיינים על ידי דפוסים בלתי מסתגלים וחוזרים על עצמם של הימורים כרוניים. 1% לערך מהאוכלוסייה סובלים מהימורים פתלוגיים. גברים נוטים יותר להימורים פתלוגיים ולהתחיל להמר בגיל צעיר יותר מנשים. בעיות כלכליות ובעיות במערכות יחסים זוגיות הן נפוצות מאד בקרב מהמרים פתלוגיים.

רבים מהמהמרים הפתלוגיים נוטים לעסוק בהתנהגויות לא חוקיות כמו גניבה וכתיבת המחאות ללא כיסוי על מנת לכסות את החובות שצברו בהימורים. דווח כי כ-17% מהמהמרים הפתלוגיים שהולכים לטיפול מתאבדים.

קלפטומניה

מתאפיינת על ידי גניבה חוזרת ונשנית וחסרת שליטה של פריטים שאינם נחוצים לשימוש אישי. לאחר ביצוע הגניבה, חשים הקלפטומנים תחושת אשמה עצומה ולכן יש נטייה למסור את הפריטים לאנשים אחרים או להחזירם לחנות או לחילופין לזרוק אותם.

טריכטלומניה

מתאפיינת בתלישת שיער אינטנסיבית שמביאה לאובדן שיער משמעותי ולבעיות תפקוד ותחושת מצוקה. רבים מהסובלים מהטריכטלומניה אינם מוכנים לקבל טיפול עקב הבושה וההכחשה שהם סובלים מההפרעה.

התפרצויות זעם

מתאפיינת בהתפרצויות זעם חוזרות ונשנות שאין להן כל פרופורציה לגורמי לחץ חיצוניים ושאינן מוסברות על ידי אבחנה אחרת.

פירומניה

מאפייני פירומניה כוללים:

• הצתת שריפות מכוונת שמתרחשת יותר מפעם אחת.
  • מתח או עוררות לפני המעשה
  • אובססיב או מקרנות לאש ולהקשרים של אש

חיטוט פתלוגי בעור

מתאפיין על ידי חיטוט קומפולסיבי וחוזר על עצמו בעור עד כדי גרימת נזק לרקמות.

התמכרות לקניות

עיסוק יתר בקניות וכתוצאה מכך חוויה של מצוקה רגשית משמעותית. ברבים מהחפצים הנקנים על ידי המכורים לקניות לא נעשה כל שימוש.

התנהגות מינית קומפולסיבית

מתאפיינת על ידי התנהגות מינית לא נשלטת או מגזמת או מחשבות מיניות שגורמות למצוקה ולתוצאות חברתיות או כלכליות שליליות. כ-3%-6% מהמבוגרים מראים התנהגות מינית קומפולסיבית.

טיפולים בהפרעות שליטה בדחפים

מכיוון שהתנהגויות אימפולסיביות התקשרו לרמות נמוכות של הנוירוטרנסמיטור סרוטונין, תרופות שממוקדות בהשפעה של סרוטונין הן אלה שנבחנו ונמצאו כיעילות בטיפול בהפרעות שליטה בדחפים.

כמובן שטיפול תרופתי לבדו אינו יכול לפתור את התסמינים של ההפרעות הללו ולכן נדרש לשלבו עם טיפול פסיכולוגי היכול לבחון מהם גורמי המצוקה שמביאים להופעת התסמינים של ההפרעות, ובכך שמביאים את הגורמים הללו למודעות, ניתן להקל על התסמינים.

לעיתים רצוי גם לשנות את אורח החיים, אם למשל מדובר באורח חיים מלחיץ שמביא להופעה של התסמינים בתדירות גבוהה. רצוי לשקול מהו אורח החיים המיטבי שיפחית את עוצמת התסמינים והמצוקה המתלווה אליהן למינימום.

ראו גם:
אספנות כפייתית