חגים – האם הם באמת הזמן הנפלא ביותר בשנה?

depressionבעוד שתמונות סלפי המתעדות אהבה, שמחה, מאכלים משובחים, התכנסויות משפחתיות, תינוקות מרוחים בשוקולד, וכלבים וחתולים מתוקים במיוחד ממלאות את דפי הרשתות החברתיות, מבחינת אנשים רבים, מציאות החגים אינה כה עליזה.

בין מועדי החג באמצע השבוע לחג סוף השבוע, תפקוד משפחתי לקוי, אובדן בן או בת זוג, הרגלי אכילה ושתייה גרועים, והימים ההולכים ומתקצרים, קל יותר לחוש עגמומיות לקראת עונת החגים הנוצצת.

תחושות דיכאון ומצב רוח שלילי משפיעים על אנשים רבים בעונת החגים, ולא רק על אנשים שאובחנו עם דיכאון קליני. מחקרים מצאו כי דיכאון והתאבדות מגיעים לשיאם בעונה זו ומספר מומחים סבורים שדיכאון החגים הוא תופעה אמיתית ביותר.

למה העצב מתעצם בעונת החגים?

תזכורות קבועות של עונות מאושרות עשויות לשמש גם כתזכורות כואבות של האושר והאהבה החסרים בחיים. מסיבה זו, עונת החגים עשויה להיות מורכבת במיוחד מבחינת אנשים השקועים בסכסוך משפחתי, אנשים שחוו אובדן, שעברו גירושין, או המתמודדים עם בדידות ובעיות בריאות הנפש.

הסיבה המשמעותית ביותר בגללה אנשים מפתחים דיכאון חגים הוא בידוד חברתי, הנחשב לאחד המנבאים המשמעותיים של דיכאון, במיוחד בתקופת החגים. לחלק מהאנשים יש מעגל חברתי קטן או חוסר הזדמנויות להתחברויות.

"למה כולם מאושרים יותר ממני?"

אנשים הסובלים מתחושת ניתוק נמנעים ממגעים חברתיים בעונת החגים. אך למרבה הצער, נסיגה מחמירה את תחושות הבדידות ותסמיני הדיכאון. אנשים אלו מתבוננים על אנשים אחרים המבלים זמן עם בני משפחה וחברים ותוהים "למה אין לי את זה?" או "למה כולם כל כך מאושרים יותר ממני?"

אחת השיטות הטובות ביותר להתמודד עם בידוד חברתי היא להושיט יד לבני משפחה או חברים לקבלת תמיכה. ניתן אף להתייעץ עם מטפל המסייע להבין היכן הרגשות מתבטאים ולפתח פתרונות התגברות.

דיכאון קשור עם תסמינים נפשיים ורגשיים

אך בתקופת החגים, הוא עלול להיות קשור גם לתסמינים פיסיים. אם אדם סובל מכאבי ראש, תשישות וכאבי גב, בתוספת כאבי פרקים ושרירים, ובמקביל חווה בעיות התמודדות עם דיכאון, מדובר בדיכאון חגים המתבטא בהתייבשות, כאבי בטן ורגליים, ועייפות.

העצב מרגיש כמו כאבים פיסיים, אך הכאבים נובעים מכימיקלים בגוף הנמצאים מחוץ לאיזון ושולחים הודעות עצובות למוח.

אם אדם אובחן עם דיכאון קליני, החגים מחמירים את התסמינים. סקרים מוכיחים שגם אנשים שאינם סובלים מדיכאון קליני, עדיין עשויים לחוש כי החגים הם הזמן הגרוע ביותר של השנה, בו תסמיני דיכאון ישנים מתחילים להתעורר.

לא מסובך לאבחן דיכאון חגים

בדיקת פשוטה של ההיסטוריה האישית והמשפחתית ובדיקה גופנית יכולים להיות כל מה שצריך לאבחון מקרה דיכאון חגים. הרופא עשוי לבצע בדיקות מעבדה או בדיקות אחרות על מנת לשלול בעיות רפואיות העלולות לגרום לתסמינים.

בנוסף, היסטוריה מלאה של התסמינים מספקת רמזים המסייעים להבדיל מקרה קל של דיכאון חגים מהדיכאון עונתי או הפרעת דיכאון כרונית וחמורה יותר.

מומחיות לטיפול בדיכאון חגים

הדיכאון ניתן לטיפול באמצעות איש מקצוע מתחום בריאות הנפש. פסיכיאטרים הם רופאים בעלי הכשרה מיוחדת בטיפול במצבים נפשיים ורגשיים, ופסיכולוגים מתמחים בייעוץ נפשי וטיפול בדיבור. אנשי מקצוע אלו מתאימים לטפל בדיכאון חגים עד להקלת התסמינים.

קבוצות ייעוץ או תמיכה הם שיטה נוספת להפגת נטל העצב ודיכאון החגים. הידיעה שאחרים חולקים רגשות זהים ומשתפים את מחשבותיהם וחוויותיהם, מסייעת להתמודדות עם הרגשות המטרידים. קבוצת תמיכה מספקת אף רובד נוסף של תמיכה חברתית במהלך תקופה פגיעה זו.

תרופות נוגדות דיכאון, במיוחד סרוטונין מעכבי ספיגה חוזרת סלקטיבית (SSRI), נחשבות כטיפול יעיל לדיכאון חגים. דוגמאות לתרופות אלו כוללות פרוזאק, זולופט, פקסיל ורסיטל.