הפרעות בשינה בשל בעיות רגשיות ונפשיות

יחד עם מים, מזון ואור, שינה היא אחד הצרכים הבסיסיים של האדם לקיומו. אנחנו ישנים בערך שליש משעות היממה, וילדים ישנים אף יותר מכך. השינה מאפשרת התחדשות של הכוחות הפיזיים והמנטליים שלנו. היא מאפשרת את ההתפתחויות המשמעותיות ביותר אצל ילדים, את ארגון המידע שנצבר במהלך היום, ועוד.

השינה מחולקת לחמישה שלבים. ארבעת השלבים הראשונים נקראים none-REM, ונעים משינה קלה (שלב 1) ועד שינה עמוקה (שלב 4). בכל שלב גלי המח משתנים, ונותנים אופי שונה לשינה. השלב החמישי נקרא REM (ראשי תיבות של "תנועות עיניים מהירות"), וזהו השלב בשינה בו חולמים.

הפרעות שינה

הפרעת שינה היא מצב בו אדם מתקשה להירדם, או מתקשה לישון לאורך זמן (מתעורר פעמים רבות, או מתעורר ולא מסוגל לחזור לישון). על פי ההגדרות של ה-DSM  (המדריך הפסיכיאטרי האמריקאי), הפרעת שינה תאובחן כאשר המחסור בשינה גורם למצוקה, או פוגע בתחומי התפקוד היומיומיים של האדם.

הגדרות אובייקטיביות יותר מתייחסות למספר הפעמים שאדם מתעורר במהלך הלילה (יותר מפעמיים), או לאחוז משך השינה בלילה (פחות מתשעים אחוז).

הפרעות שינה מופיעות מגיל הינקות, ועד הזקנה. חלקן קשורות במצבים נפשיים, חלקן פיזיולוגיות, וחלקן קשורות במאפיינים של גיל.

סוגי הפרעות שינה

הפרעות שינה כתוצאה מבעיה פיזיולוגית

• דום נשימה: הפסקה של הנשימה בזמן השינה (בדרך כלל כתוצאה מהצטברות נוזלים, נחירות או "שקד שלישי"), הגורמת ליקיצות קצרות אך מרובות במהלך הלילה.
  • הפרעות עיצביות: גורמות לתנועה בלתי פוסקת של הרגליים שמורידה מאיכות השינה.
  • הפרעות הורמונליות: שיבושים בשעון הביולוגי כתוצאה מבעיות בהפרשת הורמון השינה מלטונין.
  • סהרוריות: הליכה מתוך שינה. הפרעה אופיינית לילדים.

הפרעות שינה כתוצאה ממצב רגשי

ישנם מצבים רגשיים הגורמים להפרעה ביכולת לישון או ביקיצות מרובות. בחלקם, קשיי השינה מהווים אפילו חלק מהסימפטומים המשמשים לאבחנה (למשל, בדיכאון). בדרך כלל השינה מופרעת כתוצאה ממחשבות חוזרות ושליליות, שמקשות על ההרדמות.

גם מצבי לחץ וחרדה פוגמים לעתים קרובות ביכולת לישון או באיכות השינה. אצל ילדים, השינה עשויה להחוות כפרידה מההורים, וככזאת- אירוע מלחיץ, שיכול לגרום להפרעות שינה.

השלכות של הפרעות שינה

אצל ילדים, הפרעות שינה עלולות להתבטא באופן דומה להפרעת התנהגות. ילדים עייפים לא בהכרח נראים עייפים, לפעמים הם מתחילים להשתולל ולהתנהג בפראות (כדי לא להירדם). ילדים עייפים, כתוצאה מהפרעת שינה, הם עצבניים, תובעניים, רגישים ומתקשים להסתגל לסביבתם.

בנוסף, חסך בשינה פוגע ביכולת להתרכז במהלך היום. מבוגרים וילדים מראים סימפטומים של הפרעות קשב וריכוז כאשר הם סובלים מהפרעות בשינה. הפרעות שינה משמעותיות פוגעות גם בהתפתחות הקוגניטיבית הכללית, בעיקר אצל ילדים, ומקשות על תהליכי למידה אצל בוגרים.

טיפול בהפרעות שינה

ברור, שחשוב לטפל בהפרעות שינה לפני שהן גורמות לנזק משמעותי. ישנן מספר אפשרויות לטיפול בהפרעות שינה, החל מטיפול פסיכותרפויטי, וכלה בטיפול תרופתי. כל זאת, כמובן, כאשר אין סיבה פיזיולוגית אחרת להפרעת השינה שצריך לטפל בה.

טיפול תרופתי ניתן בדרך כלל לאנשים מבוגרים, אנשים הסובלים ממגוון של הפרעות גופניות ונפשיות, או ילדים שהפרעת השינה שלהם הקשה. הרופא מתחיל את הטיפול עם מרשם לתרופה זודורום, הנקבעת לטווח הקוצר, ומאפשרת שיפור בדפוסי השינה, אך אינה פותרת את המקור להפרעת השינה. טיפול זה עשוי להיות ממכר.

טיפול פסיכולוגי צריך להיות מותאם לבעיה הרגשית של המטופל. לעיתים הטיפול יהיה כללי, והנגיעה בהפרעת השינה משנית. לעיתים, ניתן לערוך טיפול בעקרונות קוגניטיביים התנהגותיים, בעיקר אצל ילדים. טיפול זה קצר מועד, ויעילותו רבה כאשר הגורם להפרעת השינה הוא נפשי או התנהגותי.