ביופידבק לטיפול בהפרעות נפשיות

bioביופידבק היא טכניקה שמודדת את פעילות גלי המוח או תגובות פיזיולוגיות אחרות כמו טמפרטורת העור, מתח השרירים או שינוי קצב הלב, ויכולה לאשר או לשלול את השפעות הטיפול המבוצע.

למרות שטכניקת הביופידבק פותחה על ידי פסיכולוגים, היא משמשת לטיפול בהפרעות נפש ושליטה בתסמיני פסיכופתולוגיה והפרעות נפשיות. מספר מחקרים בתחום הוכיחו את יעילות השיטה לטיפול בחולים עם סכיזופרניה, דיכאון, הפרעות חרדה, נדודי שינה, תלות באלכוהול וסמים.

המחקרים מצביעים על כך שביופידבק יכול לעזור לחולים לשנות תגובה ספציפית או דפוסי תגובה הקשורות להפרעה נפשית. עם זאת, הממצאים אינם ממליצים על טיפול ביופידבק כטיפול בחירה בהפרעות נפשיות.

ההיגיון מאחורי טיפול ביופידבק

ביופידבק הוא תהליך בו מתגלות תגובות פיזיולוגיות רצוניות או שאינן רצוניות, והוא מבוצע באמצעות מכשיר אלקטרוני, בכדי להשפיע ולשנות תגובות, תוך הדגמה גלויה וחווייתית של הקשר בין הגוף לנפש. גישה זו משמשת אף ככלי טיפולי להקלת למידת תפקוד ושיפור הבריאות.

במהלך הטיפול, המטופל יושב בחדר שקט על כיסא נוח, עם חיישנים המחוברים לעורו. ההתקדמות הטכנולוגית של החומרה והתכנה מאפשרת ניטור סימולטני, משוב חזותי וסאונד בכדי לחזק את התגובות הפיזיולוגיות הרצויות. החיישנים המחוברים שולחים אותות לצג, המונח מול המטופל והמטופל, כשניתן להתבונן על קצב הנשימה, לחץ הדם, טמפרטורת העור, הזעה, או פעילות השרירים.

ביופידבק: גישת טיפול שאינה פולשנית או רעילה

התפקוד משתנה בזמני לחץ, כשפעימות הלב מואצות, השרירים מתכווצים, לחץ הדם עולה, מתחילים להזיע, והנשימה מואצת. כל התופעות האלו מוצגות על המסך, ומשוב מיידי מתקבל כשמנסים לעצור אותן. הצג מסייע הן למטופל והן למטפל לזהות התנגדות, הכחשה ומנגנוני הגנה אחרים.

הטיפול עשוי לכלול התערבויות קוגניטיביות לזיהוי חשיבה שלילית, ובכדי לפתח מענה הולם לאירועי חיים. ניתן לזהות פחדים ספציפיים, ולהטמיע טכניקות התנהגותיות להפחתת פחד, כגון הפחתת רגישות או הצפה.

ישנה חשיבות למציאת הגורמים הפיזיים של התפתחות או הופעת תסמינים נפשיים חמורים מכיוון שזו הדרך הבטוחה ביותר להבין ולטפל בהם בהצלחה. אך עם זאת, לפעמים הסיבות עלולות להיות חמקמקות ורק טיפול המתמקד בתסמינים יכול לסייע בכך. היות וביופידבק אינו שיטת טיפול פולשנית או רעילה, הוא מתאים להקלת הסימפטומים ולשליטה בהם.

ביופידבק למגוון הפרעות נפשיות

השימוש המשלים של ביופידבק מתועד היטב בספרות הרפואית כטיפול בהפרעות פסיכולוגיות של חרדה ונדודי שינה. אולם גם במקרים של הפרעות נפשיות, כולל הפרעת דחק פוסט טראומטית. מחקרים מדווחים שהתערבויות ביופידבק שימשו בהצלחה לטיפול בהפרעות נפוצות כגון חרדה, אוטיזם, דיכאון, הפרעות אכילה וסכיזופרניה. כל טיפול ביופידבק נמשך כחצי שעה, ובמקרים רבים ניתן להתחיל להיווכח ביתרונות הטיפול לאחר כעשרה מפגשים או פחות.

סוגי ביופידבק משמשים לניטור תפקודי גוף שונים

הגישות הנפוצות כוללות:

(EMG (Electromyogram – מדידת פעילות שרירים ומתח, וטיפול בכאבי גב, כאבי ראש, והפרעות חרדה.

ביופידבק תרמי – המודד את טמפרטורת העור, ומשמש לטיפול בכאבי ראש ומחלת רנו

נוירופידבק – מודד את גלי המוח, ומשמש לטיפול בהפרעת קשב וריכוז (ADHD), אפילפסיה והפרעות תפיסתיות אחרות;

פעילות חשמלית – מודדת הזעה וניתן להשתמש בגישה זו גם להקלת כאב וחרדה.