הפרעת אישיות נרקיסיסטית

נרקסיזםנרקיסיזם הוא מונח המשמש לתאר דגש עצמי והערצה עצמית באופן קיצוני. המילה "נרקיסיזם" מגיעה מהמיתולוגיה היוונית, אשר מתארת גבר צעיר ונאה בשם נרקיסוס, שהתבונן בהשתקפות בבואתו בבריכת מים, והתאהב בה.

הפרעת אישיות נרקיסיסטית משתייכת לקבוצת מצבים של הפרעות אישיות דרמטיות. אנשים עם הפרעות אלו מתאפיינים ברגשות עזים ובלתי יציבים, של דימוי עצמי מעוות. ההפרעה מאופיינת יותר באמצעות אהבה חריגה אל העצמי, תחושת עליונות וחשיבות מוגזמת, והתעסקות עם הצלחה וכוח.

לאנשים עם הפרעות אישיות נרקיסיסטיות יש גם לעיתים קרובות חוסר מוחלט באמפתיה לאחרים. יחד עם זאת, עמדות והתנהגויות אלו אינם משקפים את הביטחון העצמי האמיתי. ההפרעה משמשת להסתיר תחושה עמוקה של חוסר ביטחון והערכה עצמית שברירית. הפרעת נפשית שקשורה להפרעת אישיות נרקסיסטית היא מגלומניה.

מה גורם להפרעת אישיות נרקיסיסטית?

הגורם המדויק להפרעת אישיות נרקיסיסטית אינו ידוע, אך אנשי מקצוע בריאות הנפש מאמינים כי המצב נובע משילוב של גורמים אשר עשויים לכלול פגיעות ביולוגית וגורמים פסיכולוגיים הכרוכים בטמפרמנט וחוסר יכולת להתמודד עם לחצים.

מספר חוקרים מאמינים כי סביר יותר שההפרעה תתפתח בתקופת הילדות, כאשר ילדים גדלים בסביבה מפנקת באופן מוגזם, או כאשר ההורים מטפחים ציפיות מהילד שיהיה מוכשר או מיוחד על מנת לשמר את ההערכה העצמית שלהם. מצד שני, הפרעה זו עלולה להתפתח כתוצאה מהזנחה או התעללות וטראומה אשר נגרמה על ידי ההורים או דמויות סמכותיות אחרות במהלך הילדות. ההפרעה בדרך כלל מתבטאת בגיל ההתבגרות או בבגרות המוקדמת.

מהם התסמינים של הפרעת אישיות נרקיסיסטית?

במקרים רבים, אנשים עם הפרעת אישיות נרקיסיסטית, מציגים את התסמינים הבאים:

• האדם מרוכז בעצמו ומתנהג בשחצנות.
  • הוא מחפש תשומת לב והערצה מתמדת.
  • הוא מחשיב את עצמו לטוב יותר מאחרים.
  • הגזמה בכישרונות ובהישגים.
  • אמונה כי הוא זכאי לטיפול מיוחד.
  • הוא נפגע בקלות, אך אינו מראה זאת.
  • ניצול אחרים על מנת להשיג את מטרותיו.
  • עיסוק בפנטזיות אודות הצלחה בלתי מוגבלת, כוח, תבונה, יופי או אהבה.
  • אמונה כי הוא מיוחד וייחודי, ולכן רק אנשים ברמתו עשויים להבינו.
  • ציפייה כי אחרים יעקבו אחריו באופן עיוור ויתאימו את רצונותיהם לרצונותיו.
  • חוסר יכולת להכיר רגשות, צרכים והשקפות של אחרים, והימנעות מהזדהות איתם.
  • קנאה באחרים או אמונה כי אחרים מקנאים בו.
  • רגישות יתר, אמיתית או מדומה, לעלבונות, ביקורת או תבוסה. יתכן שהוא יגיב בזעם, בושה והשפלה.

אבחון של נרקסיזם

אבחנה רשמית עשויה להתבצע באמצעות איש מקצוע מוסמך לבריאות הנפש, כאשר המטופל מציג את רוב התסמינים. המטפל חייב לשלול הפרעות פסיכיאטריות אחרות על מנת לבצע את האבחנה. בנוסף, מבוצעת אף הערכה פסיכולוגית מעמיקה אשר עשויה לכלול מילוי שאלונים.

תכונות מסוימות של הפרעת אישיות נרקיסיסטית דומות לתכונות של הפרעות אישיות אחרות. יתכן שהאבחון יאתר אף הפרעות אישיות אחרות.

טיפולים להפרעת אישיות נרקיסיסטית

פסיכותרפיה פרטנית משמשת ביעילות לטיפול בהפרעת אישיות נרקיסיסטית, אם כי התהליך עלול להיות קשה וארוך, היות ולעיתים קרובות האדם אינו מוכן להכיר בהפרעה. חשוב לציין כי אנשים עם הפרעה זו מבקשים טיפול לעיתים רחוקות, והם יתחילו את הטיפול בעידוד של בני משפחה או לשם טיפול בתסמינים הנובעים מההפרעה.

טיפול קוגנטיבי התנהגותי משמש לעיתים קרובות ביעילות לסיוע בחשיבה ההרסנית של האדם, ושינוי דפוסי התנהגותו. מטרת הטיפול היא לשנות את המחשבות המעוותות ויצור דימוי עצמי מציאותי יותר. תרופות פסיכותרפיסטיות בדרך כלל אינן יעילות לשינוי לטווח הארוך, אך לעיתים הן משמשות לטיפול בתסמינים של חרדה ודיכאון.