טיפול בחרדה חברתית

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

טיפול בחרדה חברתיתחרדה חברתית היא מצב בו אדם- ילד או מבוגר- חשים עלייה משמעותית ברמת החרדה כאשר הם נמצאים במצבים חברתיים, וברור שמקור החרדה הוא באינטראקציה הבינאישית הזו. הסובלים מחרדה חברתית מרגישים שהם חשופים, שבוחנים אותם ומבקרים אותם באופן שלילי, ולכן הם עסוקים באיך הם נראים בעיני אחרים, האם הם מביכים את עצמם או משפילים את עצמם.

החרדה עשויה להתבטא ברמות חומרה שונות, החל מתחושה פנימית שקשה להתעלות מעליה, וכלה בהתקפי פאניקה של ממש. כדי להימנע מתחושות אלה, למרות שהאדם יודע שהן אינן הגיוניות ורציונאליות, הוא עושה מאמץ לא להיות בסיטואציות חברתיות. ההימנעות, וגם החרדה עצמה, עשויים להוביל לפגיעה משמעותית ביכולות התפקוד היומיומיות של האדם, להגביל את בחירתו במקצוע, ולהכתיב את שגרת חייו.

למה טיפול?

כאמור, חרדה חברתית יכולה להופיע ברמות חומרה שונות, אך גם כאשר היא קלה, נטייתה להתדרדר עם הזמן. ככל שמטפלים בהפרעה בשלב מוקדם יותר, כך הסיכוי שהדפוסים ההמנעותיים, שרק מחזקים את החרדה, יהיו קשים פחות. חרדה חברתית, בהגדרה, יוצרת מצוקה אצל הפרט ומגבילה את חייו. ישנם פתרונות, וישנן דרכי טיפול שיכולות לשפר את איכות החיים באופן ניכר.

סוגי טיפולים

ישנן גישות טיפוליות רבות, ומכאן שגם טכניקות טיפוליות רבות לטיפול בחרדה חברתית. נסקור להלן את הטכניקות העיקריות. יש לציין, שבחלק מהמקרים יש מקום לשקול שילוב של מספר דרכי טיפול (למשל- טיפול פסיכולוגי המלווה בטיפול פסיכיאטרי, או טיפול פרטני מלווה בטיפול קבוצתי).

  • טיפול תרופתי: הטיפול התרופתי בחרדה חברתית הוא בדרך כלל טיפול נקודתי, המיועד לאנשים שנתקלים בחרדה החברתית בסיטואציות מסוימות בחייהם (כמו למשל, צורך להרצות בפני קהל במסגרת העבודה). הטיפול הוא בכדורי הרגעה (כמו ואבן, ואליום או קסנקס) או בנוגדי חרדה (מקבוצת SSRI, כמו פרוזק וציפרלקס). תופעות הלוואי של תרופות אלה הן מינוריות, והן מועילות בהרגעת החרדה. יחד עם זאת, הן לא פותרות את מקור ההפרעה, ולכן האדם ממשיך להיות תלוי בהן אם אינו מטפל ברמה העמוקה יותר.
  • טיפול דינאמי: טיפול פסיכותרפויטי דינאמי הוא טיפול שנשען על שיחה, ועל ניסיון להבין את המקורות ההתפתחותיים של הפרעת החרדה. טיפול זה בדרך כלל אינו ספציפי לחרדה החברתית, אך במשך הזמן הוא יכול בהחלט להוביל להקלה בסימפטומים.
  • טיפול קוגניטיבי התנהגותי: זהו הטיפול המועדף כיום לטיפול בהפרעות חרדה שונות. הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי (CBT) הוא טיפול קצר מועד (באופן יחסי) בעל מטרה ברורה ומוגדרת. הטיפול כולל הסבר על ההפרעה, מקורותיה וההתנהגויות שמחזקות אותה (psycho -education), לימוד של טכניקות להרגעות ושליטה (על ידי דמיון מודרך, טכניקות נשימתיות, mindfulness ועוד) ולאחר מכן חשיפה הדרגתית במקום בטוח לגורמי החרדה (בתחילה בדמיון, ובהמשך במציאות- in- vivo).
  • טיפול קבוצתי: הפרדוקס, אך גם היתרון, של טיפול קבוצתי בחרדה חברתית, הוא המפגש של המטופל עם קבוצת אנשים- הדבר שממנו הוא חושש. זהו יתרון משום שהאדם מגלה קודם כל שהוא לא היחיד, ושיש עוד שכמוהו. בני נוער שסובלים מהפרעה חברתית, למשל, נוטים להבין זה את זה, ולהעניק זה לזה את התמיכה לה הם זקוקים. בנוסף, מהווה המפגש בקבוצה הזדמנות לחשיפה במקום בטוח לסיטואציות חברתיות, ותרגול טכניקות הנלמדות להתמודדות עם החרדה. הקבוצות יכולות להיות דינאמיות, חינוכיות או קוגניטיביות- התנהגותיות, ובכל מקרה לעבודה משותפת יש ערך משמעותי בחרדה חברתית.

השפעות הטיפול

טיפול טוב, המותאם לצרכי המטופל ולקשיים הספציפיים שלו, עשוי להוביל לשיפור משמעותי ביכולתו של הפרט להתמודד עם סיטואציות חברתיות, ואפילו להעלים לגמרי את תחושת החרדה המתעוררת בסיטואציות חברתיות. לעיתים התהליך מהיר, ולעיתים יש צורך בזמן ארוך יותר- בהתאם לנסיבות המאפיינות כל אדם.

לכל טיפול עשויות להיות "תופעות לוואי". כאשר מדובר בטיפול תרופתי, התופעות מוכרות ורשומות בעלון המצורף לתרופה. כאשר פונים לטיפולים אחרים, ישנה אפשרות של עלייה של תכנים שהפרט לא היה מודע אליהם, חשיפה לקשיים נוספים והתמודדויות שהוא חווה. לכן חשוב לפנות לאיש מקצוע בעל יכולת להבחין בצרכים המשתנים של המטופל, ולהתאים את הטיפול לצרכיו.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פסיכיאטר-טיפול פסיכיאטרי

בשנים האחרונות נפתח לעולם נושא הפסיכיאטריה והמודעות לו עלתה. תוכניות הרדיו השונות וסדרות הפריים טיים בטלוויזיה עסקו ללא הרף בחשיבות הטיפול בו, מה שעודד את האנשים שחיו "בארון" לחפש רופא פסיכיאטר ולטפל בבעייתם הנפשית. אתר פסיכיאטר הוא המקום עבורכם לקבלת מידע מקיף בתחום.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן