התמכרות למשחקי מחשב

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

התמכרות למשחקי מחשבהתמכרות למשחקי מחשב מתאפיינת בשימוש נרחב במשחקי וידאו ומחשב שמהווה הפרעה לחיים היומיומיים. מכורים למחשב נוטים לבודד את עצמם מאנשים אחרים ולהעביר את המיקוד שלהם למשחק באופן בלעדי.

בהינתן כמות המכירות ההולכת וגדלה של משחקי מחשב והפופולריות שלהם בקרב בני נוער ומבוגרים צעירים, אנשים רבים הביעו את דאגתם שהמשחקים הללו עלולים ליצור בעיות בתפקוד היומיומי. נרשמו אף מקרי מוות בעקבות ההתמכרות, לאחר פרק זמן של משחק רצוף של 24 שעות.

למרות המחקרים שהתבצעו במהלך העשור האחרון בנושא זה, יש מחלוקת רבה בעניין קריטריון אבחוני הולם להתמכרות למשחקי מחשב. חלק מהחוקרים סוברים שמדובר במעגל של פאניקה מוסרית שמשותפת לכל אמצעי המדיה החדשים, כלומר שהתמכרויות לאמצעי מדיה נכללות תחת קטגוריה רחבה יותר ולאו דווקא משחקי מחשב באופן ספציפי ושברגע שאנשים יסתגלו לנוכחות של מדיות אלו בחיינו, הם לא ייחשבו לדבר מרגש ואז יהיה ניתן לבחון בצורה טובה יותר. ככל הנראה זוהי הסיבה לכך שהתמכרות למשחקי מחשב אינה נכללת כהפרעה בגרסה החדשה של ה-DSM.

גישות לחקר התמכרות למשחקי המחשב

ישנן מספר גישות לחקר התמכרות למשחקי מחשב:

  • הגישה הראשונה רואה במודל של הימור פתולוגי כמתאים לאנשים שמשחקים משחקי מחשב באופן פתולוגי. ההנחה לפי גישה זו היא שניתן לייחס תסמינים של הימור פתולוגי גם להפרעות אחרות. רבים מתנגדים לגישה זו בטענה כי שאלות ספציפיות הנוגעות להימורים פתולוגיים, אינן יכולות להיות מיוחסות למכורים למשחקי מחשב. למשל הטיעון "אני מתווכח עם המשפחה שלי בנוגע להרגלים שלי שנוגעים למשחקי מחשב" – ויכוח עם הורים מתי להפסיק לשחק במשחק מחשב הוא נורמטיבי הרבה יותר ומפריע פחות לתפקוד בהשוואה לוויכוח עם בן זוג בנוגע לכסף שנעשה בו שימוש בהימורים ולכן שאלה כזאת לא תתאים לשני סוגי ההתמכרויות.
  • גישה אחרת היא להתמקד באופי המפריע של ההתנהגות הקשורה בהימורים. שאלה שיכולה להישאל לפי גישה זו היא האם הייתה היעדרות מבית הספר, או תחושות של מצוקה גוברת בעקבות הרגלי המשחק במחשב. היתרון בגישה זו היא הכיוון האינטואיטיבי שהיא מאפשרת ובכך מתקרבת לתסמינים המפריעים של ההתמכרות בצורה טובה יותר לעומת ההקבלה הימורים פתולוגיים.
  • גישה נוספת בוחנת התמכרות למשחקי מחשב מהכיוון הפשוט של חשיפה למשחקי מחשב או כמות הזמן שמשקיעים בהם. גישה זו היא מוגבלת, שכן היא לא מעריכה את הנזקים שיש למשחקי מחשב על חייהם של המשתמשים בהם. ייתכן למשל שאדם ישחק משחקי מחשב שעות רבות ביום אולם זה לא משפיע לרעה על חייו.

גורמים להתמכרות למשחקי מחשב

האלמנט המרכזי בהתמכרות זו היא שליטה. במשחקי המחשב יש מערכות תגמול מובנות שמסבירות את האופי הממכר שלהם. בעזרת תגמולים אלה, המשתמשים הופכים לבטוחים יותר בעצמם ומסופקים, לעומת אתגרים אחרים בחיים האמיתיים שהם חשים בהם תבוסה או חוסר שליטה.

המשחקים גם מקנים למשתמשים תחושה של חופש רב ואפשרויות בחירה רבות יותר מאלה שיש במציאות וגם מאפשרים למשתמשים ליצור חוג חברים המתעניין באותו נושא. לכן, יש כאן גבול דק בין התמכרות לתחביב.

השאלה היא עד כמה ההתעסקות במשחקי המחשב משפיעה לרעה על חייהם של המשתמשים וזו הנקודה המרכזית אותה צריך לבחון כשמעוניינים לקבוע כי מדובר בהתמכרות כי אחרת משחקי מחשב יכולים להוות תחביב חיובי הגורם הנאה ויוצר קשרים עם אנשים אחרים.

לא ברור האם התמכרות למשחקי מחשב היא באמת תופעה ייחודית או שהתסמינים הם חלק מבעיות נפשיות אחרות. קיימת מחלוקת רצינית בקרב החוקרים את הנושא סביב לסוגיה זו.

טיפול בהתמכרות למשחקי מחשב

הטיפול בהתמכרות זו דומה לטיפולים בהתמכרויות אחרות וכולל טיפול תרופתי, המשולב בפסיכותרפיה ובשיטת 12 השלבים לצורך גמילה מהתמכרויות.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פסיכיאטר-טיפול פסיכיאטרי

בשנים האחרונות נפתח לעולם נושא הפסיכיאטריה והמודעות לו עלתה. תוכניות הרדיו השונות וסדרות הפריים טיים בטלוויזיה עסקו ללא הרף בחשיבות הטיפול בו, מה שעודד את האנשים שחיו "בארון" לחפש רופא פסיכיאטר ולטפל בבעייתם הנפשית. אתר פסיכיאטר הוא המקום עבורכם לקבלת מידע מקיף בתחום.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן