דיכאון קליני

לכל אחד מאיתנו יש ימים בהם אנחנו קמים בלי מצב רוח. דיכאון קליני (מג'ורי)התחושה היא של עצבות, רק רוצים להישאר במיטה ולא לעשות כלום. בימים האלה נראה כאילו שום דבר לא הולך.

אף אחד לא אוהב אותנו, אנחנו לא מוצלחים ולא מצליחים בכלום. אמירות מעודדות לא משפיעות בכלל, נשמעות סתמיות. אפילו דברים שבדרך כלל אנחנו מחכים להם ונהנים מהם, לא מפתים בימים האלה. אנחנו רק יכולים לחשוב כמה הכול עצוב, מבאס, מיותר.

במקרה הטוב, כפי שקורה אצל רוב האנשים, התחושות הללו הן תחושות חולפות. לאחר מספר שעות או כמה ימים התחושה חולפת, מצב הרוח הרגיל חוזר, אנחנו חוזרים ליהנות מפעילויותינו, ולראות גם את הדברים הטובים והמוצלחים שאנחנו עושים.

אצל חלק מהאנשים, החוויה הזו היא יומיומית, וקבועה. אלה האנשים הסובלים מדיכאון קליני, או בשמו המקצועי- Major Depression. דיכאון קליני מובחן מתחושות חולפות של עצבות בכך שהוא מתמשך לאורך זמן. הוא מובחן מהפרעות מצב רוח אחרות בעוצמת התחושות. ואכן, בהיותו מתמשך ועוצמתי, דיכאון קליני עשוי להוביל לפגיעה משמעותית ביכולת התפקוד של האדם.

תסמינים ואבחון

תסמינים של דיכאון מג'ורי נמשכים לאורך שבועיים לפחות, ברוב הימים, למשך רב הזמן. ראשית, האדם חווה חוויה סובייקטיבית של מצב רוח עצוב, דיספורי ומדוכא. לחלופין, האדם עשוי לדווח ששום דבר לא גורם לו להנאה או לעניין. בנוסף, מופיעים לפחות עוד חמישה סימפטומים מבין הבאים:

• שינוי בתיאבון – אכילת יתר או חוסר תיאבון קיצוניים, אשר עשויים להוביל גם לירידה או עלייה במשקל, למרות שאין עיסוק ספציפי בניסיון להשמין או להרזות.
  • שינוי בדפוסי שינה – אינסומניה (חוסר יכולת לישון) או היפרסומניה (חוסר יכולת להתעורר), מלווים בקשיים בהרדמות, יקיצות מרובות וכד'.
  • חוסר הנאה – האדם המדוכא לא חש הנאה גם מפעילויות שבעבר גרמו לו להנאה.
  • תחושה של עייפות וירידה באנרגיה, בלי קשר למספר שעות השינה.
  • פגיעה בדימוי עצמי, תחושה של חוסר ערך או רגשות אשמה.
  • תסמינים מוטוריים – ירידה בתנועתיות של הגוף, איטיות ותחושת כבדות.
  • תסמינים קוגניטיביים – קושי בריכוז, חשיבה לא בהירה.
  • מחשבות אובדניות או ניסיונות אובדניים.

אבחון של דיכאון מג'ורי יינתן על ידי איש מקצוע אם התסמינים הנ"ל מביאים למצוקה גדולה, ולפגיעה ביכולת של האדם לתפקד באופן נורמטיבי. חלק מהסובלים מדיכאון מג'ורי אינם מסוגלים לתפקד, מצמצמים תפקוד בעבודה ותפקודים חברתיים, עד אשר לא יוצאים בכלל מהמיטה ולא מטפלים אפילו בעצמם. יש לציין, שדיכאון יכול לנבוע כתוצאה מאירוע מסוים, אך לא יאובחן דיכאון מג'ורי כאשר אדם נמצא בעיצומה של תקופת אבל על אדם קרוב.

טיפול בדיכאון

הטיפול הפסיכיאטרי בדיכאון הוא אחד הטיפולים הנפוצים ביותר, והמקובלים ביותר בשטח הפסיכיאטריה. בגלל תפוצתו הרחבה יחסית של דיכאון, בדרגותיו ועוצמותיו השונות, התרופות המיועדות לטיפול בו הן מוכרות, נפוצות ואפילו הסטיגמה הכרוכה בשימוש בתרופות פסיכיאטריות נמוכה יחסית כשמדובר בהן.

הדור החדש של התרופות נוגדות הדיכאון נקרא SSRI – מעכבים סלקטיביים של קליטה מחדש של סרטונין. תרופות אלה מעלות את מינון הסרטונין במח, ובכך יוצרות שיפור במצב הרוח. משפחה זו הכוללת בין היתר את הפרוזק, ציפרלקס ולסטורל, נחשבת ליעילה בטיפול בדיכאון, עם מעט תופעות לוואי קלות יחסית, וללא סכנה במינון יתר של התרופה. כיום הן מהוות את הקו הראשון של הטיפול הפסיכיאטרי בדיכאון.

עם זאת, ל- SSRI לוקח 3-8 שבועות עד שהם מתחילים להשפיע, ולעיתים גם אז תועלתם אינה מספקת. במקרים כאלה ניתן לעשות ניסיון עם תרופות אחרות כמו מעכבי MAO (תרופות כמו אורריקס) או בנזודיאזפינים. תרופות אלה מאופיינות ביותר תופעות לוואי, אך גם הן יעילות בשיפור מצב הרוח. תרופה נוספת לטיפול בדיכאון מג'ורי היא וולבוטרין.

במקרים של דיכאון עמיד בפני הטיפול התרופתי, מומלץ לעיתים על טיפול בנזעי חשמל (ECT). בטיפול זה מועבר זרם חשמלי למוחו של המטופל באמצעות אלקטרודות ובהרדמה מלאה. לא ידוע בדיוק כיצד ומדוע נזעי החשמל מועילים, אך טיפול זה, למרות השם המפחיד שיצא לו בציבור, הוכח כיעיל ביותר בדיכאון עמיד לטיפול תרופתי.