דופמין, סרוטונין ונוראדרנלין – תפקוד מוחי תקין

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

תרופות לאיזון תפקוד מוחי

תרופות לאיזון תפקוד מוחיגברים ונשים, צעירים ומבוגרים, בכל שלב בחיים, עשויים לסבול מסוגים שונים של מחלות נפש. הסיבה למרבית מחלות הנפש הוא חוסר איזון כימי במוח, כלומר, ייצור מופחת או מוגבר של חומרים שונים, הגורמים להתנהלות פיזיולוגית שאיננה תקינה ולתהליכים שונים.

העצבים שבגופנו מחברים את המוח, את חוט השדרה ואת מערכת העצבים המרכזית כולה אל אברי הגוף השונים והם אלה, הדואגים להעביר אליהם מידע. כדי שמידע זה יועבר יש צורך בחומרים מקשרים מיוחדים – נוירוטרנסמיטורים, שייצורם תלוי במצבנו הרפואה, בתורשה ובתזונה.

עולם הרפואה סבור שמרבית מחלות הנפש והתופעות הנפשיות השונות קשורות בחוסר איזון כימי של חומרים אלה, נובע משינויים מסוימים.

חשיבות תפקוד מוחי תקין

הדופמין, הסרוטונין והנוראדרנלין הם נוירוטרנסמיטורים, חומרים המקשרים בין העצבים לחלקים שונים בגוף. הדופמין הינו קבוצה של תרכובות, הנוצרת בבלוטת יותרת הכליה וברקמות העצביות. הוא מתפקד כהורמון לכל דבר והוא מוכר כאחד המוליכים העצביים החשובים ביותר.

הוא מסייע לגוף להגיע למצב מאוזן יותר במקרים של מתח וגם קשור להתנהגויות מסוימות, כמו התמכרויות. הסרוטונין הוא נגזרת של חומצת אמינו בשל טריפטופאן, המיוצרת באזורים שונים בגזע המוח. הוא חיוני לתחושת עיבוד הרגשות, כמו שמחה, עצב, תוקפנות ואימפולסיביות והוא גם זה המאזן את תחושות השובע והרעב ומווסת את מחזורי השינה.

הנוראדרנלין חשוב בגוף לשם תהליך חילוף חומרים תקין ולשם הזנה נאותה של השרירים. הפרשתו פוחחת במצבי דיכאון, רוגע ושל שינה.

משמעותם לבריאות הנפש

חוסר איזון של חומרים אלה, כלומר ייצור מוגבר שלהם, מעבר לנורמה, או ייצור מופחת, יכול לגרום לבעיות נפשיות שונות. דיכאון, למשל, הוא אחת מההפרעות הנפוצות ביותר כיום, הקשורה לחוסר איזון כימי במוח. היא מתבטאת בירידה במצב הרוח, שינויים בתיאבון, בעיות שינה וחוסר עניין בסביבה.

התופעה יכולה להתרחש במקרים בהם רמות הסרטונין והנוראדרנלין נמוכות בגוף. חרדה היא תופעה נפשית נוספת, הקשורה לחוסר איזון כימי/הורמונאלי. היא מתבטאת בתסמינים גופניים שונים, כמו הזעה מוגברת, סחרחורות, תחושת מחנק או קיפאון.

השפעות תהליכים כימיים מוחיים על התפתחות חרדה

חרדה היא עניין נורמלי וטבעי, אולם כשהיא מפריעה להתנהלות היום יומית, מופיעה בעוצמות גבוהות ופוגעת באופן ממשי בסובל ממנה, היא מצריכה טיפול מיוחד. מחלת הסכיזופרניה קשורה לייצור מוגבר של דופמין בגוף, מה שמוביל להפרעה פסיכוטית, הגורמת למחשבות שווא וגם להזיות.

טיפולים פסיכיאטריים לאיזון מוחי

התרופות הפסיכואקטיביות המוצעות כיום עוזרות לטפל במחלות נפש והפרעות מסוגים שונים, שהסיבות להן קשורות בחוסר איזון במוח. מטרתן הוא להביא לאיזון ביו-כימי נכון, המשפר את התסמינים הנפשיים הקיימים ובמקביל גם את מצב הרוח.

היות וידוע שרמות לא מאוזנות של דופמין, סרוטונין ונוראדרנלין עשויות לגרום להפרעות שונות, כמו הפרעת חרדה, דיכאון וגם סכיזופרניה, תרופות פסיכיאטריות מסייעות לאיזון רמות הנוירוטרנסמיטורים, המוביל לאיזון המצב הנפשי של הסובל מההפרעה.

סוגי תרופות פסיכיאטריות לאיזון התפקוד המוחי

תרופות אלו כוללות תרופות נוגדות דיכאון ממשפחת SSRI, כמו למשל פרוזק או ציפרלקס, תרופות נוגדות חרדה כמו קסאנקס או ואליום וגם תרופות אנטי פסיכוטיות במקרים של סכיזופרניה, כגון הלידול, לפונקס או סרוקוול. חלק מהתרופות ניתנות בתצורת כדורים לבליעה וחלק כזריקה לצורך השפעה מהירה יותר.

חשוב לדעת!

לחלק מהתרופות ישנן תופעות לוואי לא פשוטות, שחלקן יכולות לצוץ, בין היתר, גם בשל מינון לא נכון. מסיבה זו חשוב להיוועץ עם הרופא מומחה בתחום ולבחון לעומק את האפשרויות השונות הקיימות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פסיכיאטר-טיפול פסיכיאטרי

בשנים האחרונות נפתח לעולם נושא הפסיכיאטריה והמודעות לו עלתה. תוכניות הרדיו השונות וסדרות הפריים טיים בטלוויזיה עסקו ללא הרף בחשיבות הטיפול בו, מה שעודד את האנשים שחיו "בארון" לחפש רופא פסיכיאטר ולטפל בבעייתם הנפשית. אתר פסיכיאטר הוא המקום עבורכם לקבלת מידע מקיף בתחום.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן